Visszhang: könyv

Egy galaxissal odébb

  • - barotányi -
  • 2021. június 16.

Visszhang

A sci-fi és fantasy filmek, sorozatok (no meg regények) régóta szolgáltatnak nyersanyagot a kutatók, tudósok számára.

Van, aki a valóság és a fikció ütközését találja izgalmasnak, mások a valós szituációk labortisztaságú változatát fedezik fel bennük. Filippov Gábor, Nagy Ádám és Tóth Csaba már az ötödik olyan tanulmánykötetet gondozzák szerkesztőként, amelynek tanulmányai az alapvetően futurista/retrofuturista fikciós művek nagyon is valóságos tanulságait igyekeznek prezentálni. Most például Kiss László csillagász gondolja tovább a kozmikus környezetünkre vonatkozó, például Carl Sagan (később megfilmesített) Kapcsolat című regényét is megalapozó ismereteinket. Következtetése egy­ér­tel­mű: lassan mi is rendelkezünk majd azzal a tudással, hogy eljuthassunk a hozzánk viszonylagos közelségben lévő világokba, miközben szépen benépesülnek majd (akár lakható bolygókkal) a szomszédos csillagok perifériái. A legizgalmasabb írások napjaink problémáit fedezik fel: Polyák Gábor médiakutató a hírek manipulálását, a mesterségesen kreált „fake” valóság létrehozását és a hamis ellenség életre keltését illusztrálja a Marvel-filmek elemzése alapján; de az sem tanulságok nélkül való, hogyan látja Kunetz Zsombor és Nagy Ádám a járvány sújtotta magyar egészségügyet a Men in Black filmek tükrében. Nagy Ádám és Erős Gábor a zárótanulmányban pedig arról győznek meg minket, hogy a gyakorta feltűnő, sokszor ambivalens „magyar” figurák és motívumok többnyire egy kissé barbár egzotikumot reprezentálnak a fikciós filmek univerzumában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.