tévésorozat

Egy úr Moszkvában

  • SzSz
  • 2024. május 8.

Visszhang

„Egy úriembernek nincs szüksége foglalkozásra”

Ezt feleli Alekszandr Iljics Rosztov gróf a bolsevik törvényszéknek, amikor munkájáról kérdezik. A Párizsból hazatérő előkelőség abban reménykedik, hogy múltja és származása majd az új idők új szelei közepette is mindentől megvédik – ezzel pedig eséllyel pályázik „az ember, aki leginkább félreértette Lenint” címre is. A kivégzést mindenesetre megússza, ám örök életére száműzik a pati­nás Hotel Metropol falai közé.

A gróf figuráját kamu orosz akcentus helyett a skót Ewan McGregor egy angol dandy sármjával és kiejtésével hozza. Rosztov ugyan évtizedekig kénytelen a világtól elzárva élni, de a maga módján ő is megtapasztalja a változásokat: fény­űző lakosztálya helyett egy pinceszobába költözik át; a hotelben egy idő után már az angol bélszín is csirke-farhátból készül; nemsokára pedig a boroscímkék is a kommunista világrend áldozatává válnak, így csak vörös és fehér közül választhat. Szó se róla, egy arisztokrata számára hatalmas nehézségek ezek, de nehéz együtt érezni vele, miközben odakint emberek millióit gyilkolják meg vagy halnak éhen. Amor Towles magyarul is megjelent bestsellerének minisorozat-változatában mindezt, azaz a való világot mellékszereplők, vissza-visszatérő vendégek és újra felbukkanó régi ismerősök jelképezik – a sorozat ugyanis nem csak főhősét, de saját magát is kalitkába zárta a helyszín limitá­lásával. A fókusz ugyanis végig az egyébként valóban brillírozó McGregoron van, az egyetlen figurán, aki képes életet vinni ebbe a szép kiállású képeskönyvbe.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk