Visszhang: lemez

Elbow: Audio Vertigo

Visszhang

Már régóta csak az a kérdés az Elbow-val kapcsolatban, hogy jó vagy nagyon jó lesz a következő lemez.

A simán jó albumoknak is örül az ember, így igazán remek hír, hogy a diszkográfia tizedik darabja felnő az olyan korábbi csúcsművekhez, mint az Asleep in the Back, a Seldom Seen Kid, a Build a Rocket Boys és a Little Fictions. A manchesteri zenekar előző két munkája, a 2019-es Giants of All Sizes és a két évvel későbbi Flying Dream 1 meglehetősen borús hangulatúra sikeredett, a friss lemez viszont pozitívabb húrokat penget, és meglepetések is akadnak. Guy Garvey frontember a nyitó Things I’ve Been Telling Myself for Yearsben némileg ironikusan azt énekli, hogy 96 éves koráig fog élni, a furcsa című Very Heavenben pedig pozitív módon tekint vissza 17 éves önmagára. A Knife Fightban egy olyan isztambuli élményéről mesél, amikor szemtanúja volt annak, hogy két ember elkezdte egymást kaszabolni, de a végén röhögve összeölelkeztek, míg a Lovers’ Leap elmondása szerint balszerencsés szerelmesekről, spontán graffitizésről és ajándékboltokról szól. Az utóbbi az album egyik csúcsdala, de felnő hozzá a bombasztikus Balu, illetve a Good Blood Mexico City, amely az énekes szerint a korai Foo Fighterst idézi, e sorok írója viszont inkább az Elbow-val több szempontból rokon Doves-ot hallja ki belőle. Ez, valamint a Picture is gyors szám, ami eddig hiánycikk volt az Elbow-életműben, az Audio Vertigónak további erénye, hogy még az egy percnél rövidebb dalai, a Where Is It és az Embers of Day is izgalmasak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.