Visszhang: színház

Eltűntek

Visszhang

A romániai szász Elise Wilk drámája jó apropó, hogy az ifjabb generációk is beleélhessék magukat abba, hogy milyen volt a vasfüggöny mögött félni, és azon dilemmázni, hogy az emigrációt válasszuk-e vagy tűrjünk tovább.

Hát még akkor, ha a színészek, akik az erdélyi szász család három korszakába vezetnek, eljátszva az érett házaspárt és a nagymamát is, egytől egyig ahhoz a korcsoporthoz tartoznak, akik mindezt a saját bőrükön már nem tapasztalták.

Zömmel Ceaușescu Romániájában járunk, ahol a végén csak a „legelszántabbak” és a holtak maradnak: „ők az ablakban állnak és mesélnek”. Itt folyton változik a mesélő személye. A történetvezetés filmszerű, mozgalmas jelenetek sorjáznak a nézőtérből kiszakított zsebkendőnyi területen, amelyet a publikum több sorban ül körbe. A színészek köztünk is helyet foglalnak, s onnan rohannak a jelenetükbe. Velük ugrálunk időben és térben: flashbackek jönnek, aztán vissza a jövőbe.

Az egyik kulcsjelenetben húsz percen át ülünk teljes sötétségben. A nézői kényelemérzet itt megbicsaklik, noha tudjuk, hogy ez a cél, de nem vagyunk meggyőződve arról, hogy mindez indokolt.

A rendező, Dohy Balázs erdélyi szász felmenői révén érintett, de nem csak rajta érezzük az erős elhivatottságot, a fiatal színészi gárda lelkesedése, kíváncsisága és empátiája példaértékű. Az előadás hídnak készült: erdélyiek és magyarok, generációk, az itt maradtak és az eltűntek között, hogy próbáljuk meg közösen feldolgozni a múlt traumáit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.