Visszhang: színház

Én itt fogok ülni szerintem

  • Sándor Panka
  • 2022. szeptember 21.

Visszhang

Lakásszínházi hangulat fogad, bezsúfolódunk egy rendetlen diáklakásba.

Rezsó, összecsukható matrac, piros-fehér pöttyös bögrék az olcsó bornak. Hámor Anna, Kárpáti Péter és Fekete Ádám dramaturg osztályának (Freeszfe) növendéke a színészek improvizációit és saját szövegeit felhasználva rakta össze a darabot, amely a világaink végével foglalkozik. Amikor ugyan nem történik tragédia, csak éppen valami visszafordíthatatlanul megváltozik. Egy szerelmi háromszög bontakozik ki, amelynek középpontjában Bogi (Berkó Bogi) áll, aki nem tud elköteleződni a döntései mellett, ezért állandó bizonytalanság övezi a két fiúval (Szabó Zsombor, Vatamány Ata­náz) való kapcsolatát. Mintha megszakítás nélküli beszélgetésfolyamot hallgatnánk, de jönnek ugrások az időben, csak éppen nehéz kibogozni, hogy mikor. Ülnek a szereplők a semmiben, végtelennek tűnő időtlenségben.

Valódi figurákat látunk, akik szoronganak, minden másról beszélnek, csak a lényegről nem, mert várják, hogy inkább a másik legyen határozott, és csak reagálniuk kelljen. A látszólag semmitmondó mondatok mögött azért érezzük az indulatokat. Egyre jobban megtelik a szoba: tárgyakkal, hangszerekkel, két másik szereplővel (Horváth Ábel, Szilárdi Szabolcs). Felborul az asztal, kiömlik a bor, felállítják a nézőket a matracról – ritka az ennyire életszagú előadás. Úgy adja át a fiatal felnőttség érzését, hogy közben nem próbál örökérvényű igazságokat lenyomni a torkunkon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."