Visszhang: koncert

Ensemble Mobilé, Time Wharp

  • - minek -
  • 2023. május 31.

Visszhang

A zenei minimalizmus 20. századi és már az új évezredből való eminens példáival ismerkedhetett meg a közönség a Magyar Zene Házában.

Habár magunk remekül éreztük magunkat a New York-i, amúgy elbűvölő Time Wharp zárásként számos hangkeltő eszközt mozgósító egyszemélyes show-ján is, a katartikusabb előadással a több mint harminc, a legkülönfélébb műfajokban aktív magyar muzsikust mozgósító Ensemble Mobilé szolgált. Bartók György, a formáció vezetője és zenésztársai Terry Riley amerikai minimalista zeneszerző legendás 1964-es darabját, az In C-t adták elő szinte eksztatikus előadásban.

A repetitivitásnak új értelmet kölcsönző, nyitott formájú, sokféle interpretációt felkínáló darab eredeti nyúlfarknyi kottája látszólag kevés fogódzót adott az előadóknak, akik azonban egymásra is reflektálva egy folyamatosan épülő, újabb és újabb harmóniatöredékeket, organikus loopokat mozgósító történetet varázsoltak elénk. A zenészek jelentős részben a közönség között foglaltak helyet (de az ütős ámulatba ejtő kitartással két fadarabbal diktálta a tempót a színpadról), közben a nyitott előadótérben részben babzsákokon ücsörgő, részben folyamatosan mozgó közönség akár körbe is járhatta őket. Az efféle darabok jellegzetessége, hogy a megadott témák kibontakozását követően szinte bármikor véget is érhetnek. A zenekar időzítését és formaérzékét dicséri, hogy hetven perc után úgy csengtek le az utolsó hangok, hogy nem maradt bennünk hiányérzet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.