Visszhang: koncert

Ensemble Mobilé, Time Wharp

  • - minek -
  • 2023. május 31.

Visszhang

A zenei minimalizmus 20. századi és már az új évezredből való eminens példáival ismerkedhetett meg a közönség a Magyar Zene Házában.

Habár magunk remekül éreztük magunkat a New York-i, amúgy elbűvölő Time Wharp zárásként számos hangkeltő eszközt mozgósító egyszemélyes show-ján is, a katartikusabb előadással a több mint harminc, a legkülönfélébb műfajokban aktív magyar muzsikust mozgósító Ensemble Mobilé szolgált. Bartók György, a formáció vezetője és zenésztársai Terry Riley amerikai minimalista zeneszerző legendás 1964-es darabját, az In C-t adták elő szinte eksztatikus előadásban.

A repetitivitásnak új értelmet kölcsönző, nyitott formájú, sokféle interpretációt felkínáló darab eredeti nyúlfarknyi kottája látszólag kevés fogódzót adott az előadóknak, akik azonban egymásra is reflektálva egy folyamatosan épülő, újabb és újabb harmóniatöredékeket, organikus loopokat mozgósító történetet varázsoltak elénk. A zenészek jelentős részben a közönség között foglaltak helyet (de az ütős ámulatba ejtő kitartással két fadarabbal diktálta a tempót a színpadról), közben a nyitott előadótérben részben babzsákokon ücsörgő, részben folyamatosan mozgó közönség akár körbe is járhatta őket. Az efféle darabok jellegzetessége, hogy a megadott témák kibontakozását követően szinte bármikor véget is érhetnek. A zenekar időzítését és formaérzékét dicséri, hogy hetven perc után úgy csengtek le az utolsó hangok, hogy nem maradt bennünk hiányérzet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.