Visszhang: dokumentumfilm

És a király így szólt: Milyen csodás szerkezet!

Visszhang

Axel Danielson és Maximilien Van Aertryck egy másodéves filmszakos magabiztosságával magyarázzák el a mozgókép (illetve a kép, a rögzítés és a látás) problémáját kilencven percben.

Aki látta Theo Anthony All Light, Everywhere című munkáját, sejti, mire számíthat: esszéisztikus gondolatfolyam a mozgókép (manipulatív) erejéről, önarckép a filmről film által.

Danielson és Van Aertryck iskolás módon, kronologikus rendben szaladnak végig a kép- és mozgóképrögzítés korai történetén (Niépce, Daguerre, Muybridge, Freese-Greene és a Lumière testvérek), s gyorsan meg is érkezünk velük a nem túl forradalmi, de tetszetősen tálalt tanulsághoz. A film bölcsőjében már ott volt a veszedelmes kettősség, az igazság (Lumière) és a képzelet (Méliès) iránti vágy, az izgatás (A csók) és a politikai propaganda (VII. Edward megkoronázása) csírája. A fake news, a pornó, Leni Riefenstahl náci propagandája és az élőben közvetített mészárlások már ott ólálkodtak az első képkockákban. Korunk influenszerei, autoriter politikusai és terroristái ugyanezeket az ősi ösztönöket táplálgatják a maguk képi eszközeivel. Hiába lapul szinte minden földlakó zsebében egy kamera, médiatudatosságunk mintha sosem lett volna ennyire korlátozott – vonják le a készítők a sommás tanulságot, amelynek súlya mégsem szegi kedvüket. Jobbára kaján humorral mutatják be a kamera előtt felsülő ISIS-harcosokat vagy élőben elszunyókáló gamereket, szédítő tempóban és merítéssel, ami inkább a kívánt mélyebb reflexió ellen dolgozik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.