Visszhang: dokumentumfilm

És a király így szólt: Milyen csodás szerkezet!

Visszhang

Axel Danielson és Maximilien Van Aertryck egy másodéves filmszakos magabiztosságával magyarázzák el a mozgókép (illetve a kép, a rögzítés és a látás) problémáját kilencven percben.

Aki látta Theo Anthony All Light, Everywhere című munkáját, sejti, mire számíthat: esszéisztikus gondolatfolyam a mozgókép (manipulatív) erejéről, önarckép a filmről film által.

Danielson és Van Aertryck iskolás módon, kronologikus rendben szaladnak végig a kép- és mozgóképrögzítés korai történetén (Niépce, Daguerre, Muybridge, Freese-Greene és a Lumière testvérek), s gyorsan meg is érkezünk velük a nem túl forradalmi, de tetszetősen tálalt tanulsághoz. A film bölcsőjében már ott volt a veszedelmes kettősség, az igazság (Lumière) és a képzelet (Méliès) iránti vágy, az izgatás (A csók) és a politikai propaganda (VII. Edward megkoronázása) csírája. A fake news, a pornó, Leni Riefenstahl náci propagandája és az élőben közvetített mészárlások már ott ólálkodtak az első képkockákban. Korunk influenszerei, autoriter politikusai és terroristái ugyanezeket az ősi ösztönöket táplálgatják a maguk képi eszközeivel. Hiába lapul szinte minden földlakó zsebében egy kamera, médiatudatosságunk mintha sosem lett volna ennyire korlátozott – vonják le a készítők a sommás tanulságot, amelynek súlya mégsem szegi kedvüket. Jobbára kaján humorral mutatják be a kamera előtt felsülő ISIS-harcosokat vagy élőben elszunyókáló gamereket, szédítő tempóban és merítéssel, ami inkább a kívánt mélyebb reflexió ellen dolgozik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”