Visszhang: film

F1

  • SzSz
  • 2025. július 2.

Visszhang

Wes Anderson, David Lynch, Ridley Scott – sőt Sergio Leone! –, se szeri, se száma a neves rendezőknek, akik ujjgyakorlat gyanánt, meg persze egy rakás pénzért nekiálltak reklámfilmet forgatni.

Egyikük sem kapott azonban 300 millió dollár körüli büdzsét, ahogy Joseph Kosinski a Top Gun: Maverick sikere után, miáltal az F1 nem csak minden idők egyik legdrágább filmjévé, de a valaha volt legdrágább hirdetésévé is vált.

Ha Top Gun-szerű pehelykönnyű, de súlyosan szórakoztató filmet várunk, csalódnunk kell. Az F1 ugyanis inkább a producer, Jerry Bruckheimer egy másik hasonló próbálkozására, az 1990-es Mint a villámra hajaz: mindkettőben egy, a Földnél is nagyobb egójú világ­sztár (anno Tom Cruise, most Brad Pitt) játssza el a laza autóversenyzőt; mindketten végül összehaverkodnak fő riválisukkal; az oddsok ellenére végül mindketten győznek, és persze a teljesen súlytalan, pályán kívüli szerelmi szál is stimmel. Az F1 talán annyiban kavarja meg a lapokat, hogy Pitt pilótája, Sonny Hayes nem pelyhes állú újonc, hanem szebb napokat látott veterán, aki évtizedekkel egy súlyos bukása után száll vissza az autóba.

Kosinski filmje igazi, IMAX-re termett kaland gyors vágásokkal, üvöltő motorhanggal és izgalmas versenyekkel – a gond ott kezdődik, amikor a szereplői beszélni kezdenek. A főhőst egyedül Pitt lazasága tartja össze; a forgatókönyv pedig hol már-már túlzottan szőrözve szakmázik a Forma–1-gyel, hol dodzsemfutamig butítja a versenyt, amelynek drámája hamar elszáll, mint a benzinszag.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.