Visszhang: film

F1

  • SzSz
  • 2025. július 2.

Visszhang

Wes Anderson, David Lynch, Ridley Scott – sőt Sergio Leone! –, se szeri, se száma a neves rendezőknek, akik ujjgyakorlat gyanánt, meg persze egy rakás pénzért nekiálltak reklámfilmet forgatni.

Egyikük sem kapott azonban 300 millió dollár körüli büdzsét, ahogy Joseph Kosinski a Top Gun: Maverick sikere után, miáltal az F1 nem csak minden idők egyik legdrágább filmjévé, de a valaha volt legdrágább hirdetésévé is vált.

Ha Top Gun-szerű pehelykönnyű, de súlyosan szórakoztató filmet várunk, csalódnunk kell. Az F1 ugyanis inkább a producer, Jerry Bruckheimer egy másik hasonló próbálkozására, az 1990-es Mint a villámra hajaz: mindkettőben egy, a Földnél is nagyobb egójú világ­sztár (anno Tom Cruise, most Brad Pitt) játssza el a laza autóversenyzőt; mindketten végül összehaverkodnak fő riválisukkal; az oddsok ellenére végül mindketten győznek, és persze a teljesen súlytalan, pályán kívüli szerelmi szál is stimmel. Az F1 talán annyiban kavarja meg a lapokat, hogy Pitt pilótája, Sonny Hayes nem pelyhes állú újonc, hanem szebb napokat látott veterán, aki évtizedekkel egy súlyos bukása után száll vissza az autóba.

Kosinski filmje igazi, IMAX-re termett kaland gyors vágásokkal, üvöltő motorhanggal és izgalmas versenyekkel – a gond ott kezdődik, amikor a szereplői beszélni kezdenek. A főhőst egyedül Pitt lazasága tartja össze; a forgatókönyv pedig hol már-már túlzottan szőrözve szakmázik a Forma–1-gyel, hol dodzsemfutamig butítja a versenyt, amelynek drámája hamar elszáll, mint a benzinszag.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.