Visszhang: lemez

Farkas Gábor: Soirées de Vienne

Visszhang

Schubert egyik barátja így jellemezte a zongorista játékát: „Ujjai nem úgy támadnak a billentyűkre, mint ahogy sólyom csap le a húsra.”

Jó lenne tudni, hogy e bölcsesség Liszt előtt vagy után született, aki korai éveiben igazi ragadozó volt a zongoránál. Farkas Gábor a finom megoldásokhoz vonzódik igazán. Két kollégájához, Balog Józsefhez és Csalog Gáborhoz hasonlóan Liszt-játékosként tűnt fel, és ő maradt meg leghűségesebben a romantikus repertoár bűvkörében; billentésének, dinamikájának fő erénye, hogy úgy is rá tud csapni a zongorára, hogy az simogatásnak hasson. Új lemezén bécsi szalonhangulatot teremt, de kerüli a szimpla szórakoztatást. Schubert négy posztumusz impromptu-jéből (Op. 142) kihalljuk a dalszerzőt, aki énekel akkor is, ha nem énekhangra ír. Életre kelnek a kottában megbúvó mellékszólamok, de a schuberti melankólia sötét vízióinak is marad hely. A virtuóz negyedik, f-moll impromtu-ben már Liszt felé irányítja mutatóujját a zenetörténet lomha szelleme, hogy aztán három Liszt-keringő következzék. A lemez utolsó darabja, a 19. század csaknem elfeledett bécsi sztárzongoristájának, Alfred Grünfeldnek Denevér-parafrázisa gondtalan ünneplést ígér: mutatós, ügyes rá­adásdarab ügyes ujjakra szabva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.