Visszhang: lemez

Farkas Gábor: Soirées de Vienne

Visszhang

Schubert egyik barátja így jellemezte a zongorista játékát: „Ujjai nem úgy támadnak a billentyűkre, mint ahogy sólyom csap le a húsra.”

Jó lenne tudni, hogy e bölcsesség Liszt előtt vagy után született, aki korai éveiben igazi ragadozó volt a zongoránál. Farkas Gábor a finom megoldásokhoz vonzódik igazán. Két kollégájához, Balog Józsefhez és Csalog Gáborhoz hasonlóan Liszt-játékosként tűnt fel, és ő maradt meg leghűségesebben a romantikus repertoár bűvkörében; billentésének, dinamikájának fő erénye, hogy úgy is rá tud csapni a zongorára, hogy az simogatásnak hasson. Új lemezén bécsi szalonhangulatot teremt, de kerüli a szimpla szórakoztatást. Schubert négy posztumusz impromptu-jéből (Op. 142) kihalljuk a dalszerzőt, aki énekel akkor is, ha nem énekhangra ír. Életre kelnek a kottában megbúvó mellékszólamok, de a schuberti melankólia sötét vízióinak is marad hely. A virtuóz negyedik, f-moll impromtu-ben már Liszt felé irányítja mutatóujját a zenetörténet lomha szelleme, hogy aztán három Liszt-keringő következzék. A lemez utolsó darabja, a 19. század csaknem elfeledett bécsi sztárzongoristájának, Alfred Grünfeldnek Denevér-parafrázisa gondtalan ünneplést ígér: mutatós, ügyes rá­adásdarab ügyes ujjakra szabva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.