Visszhang: film

Femme

Visszhang

Sam H. Freeman és Ng Choon Ping feszült és szexi filmje szinte már megbotránkoztató módon ábrázolja a vágy, a gyűlölet és a hatalom kényelmetlen összefonódásait.

A feszültség és a tragédia két világ ütközéséből fakad, amelyek nem is lehetnének távolabb egymástól. Jules (Nathan Stewart-Jarrett) szexualitását szabadon megélő meleg fekete férfi, aki drag előadóként dolgozik Londonban. Egy éjszakai műsora után egy homofób banda úgy megveri, hogy hónapokra begubózik, és a barátait is eltaszítja magától. Amikor végre kimerészkedik egy meleg szaunába, egyből belefut egyik támadójába, Prestonba (George MacKay). A férfi Jules szöges ellentéte: egy fehér svindler, aki heterónak tetteti magát a haverjai előtt. Jules elhatározza, hogy bosszút áll a férfin, becserkészésének eszköze pedig a szex, a megalázás és a testi erőszak keveréke, noha ez mindkettőjükre veszélyes.

A Femme feszes játékidejében több filmre elegendő motívummal zsonglőrködik virtuóz módon: a szexbe kódolt uralkodó és alárendelt szerepek változékonysága, az erőszak erotizálása, a rasszizmusban és homofóbiában összeolvadó vágy és gyűlölet vagy a drag és a rejtőzködés mibenléte. Sokszor nehéz nézni, de izgalmas követni, ahogy Preston és Jules közelednek egymáshoz és helyet cserélnek az egyre intimebbé és fenyegetőbbé váló kapcsolatban. Stewart-Jarrett remekel mind femme fatale-ként, mind kelletlenül heteró kosztümbe bújó szeretőként, MacKay pedig (paradox módon) csendesebb szerepben teljesíti ki kettősüket. A Femme egyszerre bomlasztja a sztereotípiákat és játszik rájuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.