Visszhang: lemez

Franz Ferdinand: The Human Fear

Visszhang

Van egy kép, ami be­égett a Franz Ferdinandról.

A 2013-as szigetes koncertjük fináléjában a négy tag mindegyike az emelvényen állva dobolt teljes eufóriában ugyanazon a dobszerkón. Akkor még nem tudhatta a magyar közönség, hogy utoljára látja a skót együttes eredeti négyesét. Bár a frontember és fő dalszerző Alex Kapranos továbbra is vezeti a táncos gitárzenében utazó zenekart, előbb a gitáros Nick McCarthy, néhány évvel később a dobos Paul Thomson távozott. A gondok is nagyjából akkortájt kezdődtek, az addig szinte hibátlan életművel és egy rakás slágerrel rendelkező együttes következő sorlemeze, a 2018-as Always Ascending eléggé felejthető lett. A folytatást nem kapkodták el. Nyertek némi időt egy best of kiadvánnyal, végül a The Human Fear hét év csend után jelent meg, és magyar vonatkozása is van, a borító ugyanis Maurer Dóra Hét fordulat című, 1979-es képének újraalkotása. Kapranosék Mark Ralph producerrel együtt hallhatóan mindent elkövetnek az új anyagon, hogy ne tűnjenek fáradt, kissé kiöregedett zenekarnak. A tempó végig feszes, a hangszerelés változatos, van itt minden a primitív diszkószintitől kezdve a balkáni népzenéből ihletődött gitárriffig bezárólag, de a varázslat valahogy nem tér vissza, és igazán csak néhány dal emelkedik ki a lemezről. Ilyen az Orange Juice-t idéző Audacious, a paneleken végre kissé túlmutató The Birds, a Night Or Day pedig a fénykorukban is készülhetett volna. A többi szám viszont nem több kétségtelenül kellemes háttérzenénél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.