Visszhang: lemez

Franz Ferdinand: The Human Fear

Visszhang

Van egy kép, ami be­égett a Franz Ferdinandról.

A 2013-as szigetes koncertjük fináléjában a négy tag mindegyike az emelvényen állva dobolt teljes eufóriában ugyanazon a dobszerkón. Akkor még nem tudhatta a magyar közönség, hogy utoljára látja a skót együttes eredeti négyesét. Bár a frontember és fő dalszerző Alex Kapranos továbbra is vezeti a táncos gitárzenében utazó zenekart, előbb a gitáros Nick McCarthy, néhány évvel később a dobos Paul Thomson távozott. A gondok is nagyjából akkortájt kezdődtek, az addig szinte hibátlan életművel és egy rakás slágerrel rendelkező együttes következő sorlemeze, a 2018-as Always Ascending eléggé felejthető lett. A folytatást nem kapkodták el. Nyertek némi időt egy best of kiadvánnyal, végül a The Human Fear hét év csend után jelent meg, és magyar vonatkozása is van, a borító ugyanis Maurer Dóra Hét fordulat című, 1979-es képének újraalkotása. Kapranosék Mark Ralph producerrel együtt hallhatóan mindent elkövetnek az új anyagon, hogy ne tűnjenek fáradt, kissé kiöregedett zenekarnak. A tempó végig feszes, a hangszerelés változatos, van itt minden a primitív diszkószintitől kezdve a balkáni népzenéből ihletődött gitárriffig bezárólag, de a varázslat valahogy nem tér vissza, és igazán csak néhány dal emelkedik ki a lemezről. Ilyen az Orange Juice-t idéző Audacious, a paneleken végre kissé túlmutató The Birds, a Night Or Day pedig a fénykorukban is készülhetett volna. A többi szám viszont nem több kétségtelenül kellemes háttérzenénél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.