Visszhang: tévésorozat

Gyilkosság a világ végén

Visszhang

Lassan már majd’ minden holdtöltére jut egy efféle „Poirot-film”.

Mint háborús veterán tűzijáték­lövéskor, úgy rezzenünk össze, amint azt látjuk, hogy egy jól körülzárt térben összeterelődik néhány tehetős alak, hiszen lassan már majd’ minden holdtöltére jut egy efféle „Poirot-film”. De mindenki megnyugodhat, itt egyetlen hetyke bajusz sem fenyegeti a szórakoztatást, sőt a Gyilkosság a világ végén még igazán jó is lehet, ha másért nem, azért, mert a csodás Brit Marling nem csak a kamera mögött, de előtte is megjelenik.

Darby a halottkém apja mellett nőtt fel, ami gyökereiben változtatta meg a halálhoz való viszonyát. Felnőve nagy sikerű detektívregényt ír, amely egy multimilliárdos techguru figyelmét is felkelti, ezért néhány világmegváltó elmével egyetemben őt is meghívja egy különös elvonulásra. Az izlandi luxushotel azonban több rejtélyt tartogat, mint gondolnánk… valójában épp annyi rejtélyt tartogat, amennyit gondolnánk, hiszen volt alkalmunk megedződni az évek alatt. Ezért is lehet, hogy már az első rész végén sejthetővé válik a cselekmény lefolyása és a gyilkos kiléte is, ám, hogy ennek ellenére mégis szeretnénk továbbnézni, az maga a siker.

A már-már irritálóan aktuális produkció a klímaváltozás, a technológia veszett fejlődése, a menekültkérdés és a mesterséges intelligencia forró anyagából gyúr nyomozós sorozatot, de meglepő módon nem esik darabjaira a szándék, jóllehet a haláleset a legkevésbé a nyomasztó a fenti témák közül. Persze korai még élőnek nyilvánítani a pácienst, hiszen jó néhány epizódnyi lehetőség áll még előtte, hogy elődeihez méltóan eluntassa nézőit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.