Visszhang: film

Háromezer év vágyakozás

Visszhang

A koronavírus-járvány alatt hirtelen megnőtt a Dekameron eladásainak száma.

Boccaccio novellagyűjteményében egy csapat ifjú szórakoztatja egymást történetekkel, amíg átvészelik a Firenzében dúló pestisjárványt. A történetek vigasztalnak, feledtetnek és kitágítják a karantén szűk terét. George Miller filmjében Isztambulban összezárt két lény mesél egymásnak (illetve elemzi egymás meséit): egy született történetmondó dzsinn (Idris Elba) és egy történetek szétszedésére szakosodott tudós (Tilda Swinton), aki lesben áll, hogy a szellem minden trükkjét leleplezze. A kérdés, hogy meddig marad éber.

Miller a meséket és mítoszokat önreflexíven újraértékelő A. S. Byatt novellája alapján dolgozott, mely mű termékeny ellentétetek fon egybe: a mesék erejébe vetett hitet azok hűvös, akadémikus kritikájával, a bennük rejlő varázslatot és veszéllyel. Kétségtelen, hogy Miller hatalmas feneket kerít egy viszonylag sovány sztorinak (két lény addig beszélget, amíg szerelembe esnek), de a film lehengerlő vizualitásának nehéz ellenállni. Kicsit elcsábulunk az orientalista toposzok felé, de közben megízleljük az Oszmán Birodalom történelmét (nehéz nem a török történelmi sorozatokra gondolni). A tanulságok néha már-már erőltetettek, de Elba és Swinton kissé bizarr, de vonzó párosa jobbára kiegyenlíti a filmet. A fordulatok senkit sem fognak meglepni – minden szereplőnek jobban kellene vigyáznia, hogy mit kíván –, de jó elmerülni az illatos, tarka, buja világban, ahol szépen csillognak a testek és az ajkak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.