Visszhang: könyv

Paulik Móni: Szabad a nem

Visszhang

Bármikor, bárkinek szabad a nem, vagyis mindig megvan a lehetőségünk nemet mondani, állítja a könyv, aláhúzva, hogy muszáj beszélni a gyerekekkel arról, hogyan rendelkezhetnek a saját testükkel.

Fontos, hogy megtanulják: a felnőtteknek és a gyerekeknek, ismerősöknek és az idegeneknek igenis el lehet utasítani a pusziját, az ölelését és a segítségét, ha nem kérnek belőle. Már csak azért is, mert ki-ki másképp értelmezi a szociális távolságot, mások a határai.

Az 5 éves kortól ajánlott könyv egy csapat gyerek (egy kutyás kisfiú, az unokatestvére, a legjobb barátja, plusz egy kislány) kapcsolatán keresztül mutatja be azokat a helyzeteket, amikor ér nemet mondani. Megerősíti a gyerekeket abban, hogy mindig legyen bátorságuk meghúzni a határaikat. Ahogy azt a történet rendkívül jól kiemeli: egy gyerek is vállalhatja a véleményét, érvényesítheti az akaratát, ami nem jelenti azt, hogy amúgy ne lenne szófogadó és jó magaviseletű. Az egyszerű, de jól szerkesztett, lényegre törő mese nagyon hasznos, bár korábban is megjelent már jó néhány hasonló könyv a piacon, amelyek segítik abban a gyerekeket, nehogy szexuális visszaélések áldozatává váljanak (mint a szerző korábbi, Lili és a bátorság című műve is). Az egyébként is kedves mesét Szegedi Katalin illusztrálta, szokás szerint finom ízléssel. Az különösen szívmelengető, ahogy a kutya viselkedésén keresztül mutatja be, hogyan lehet mindenki önmaga úgy, ahogy az neki jó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.