Visszhang: lemez

Suede: Autofiction

Visszhang

A 2020-as évek elejére a britpop nagy négyese közül a Suede maradt a nagy túlélő.

Az Oasist vezető Gallagher fivérek jó ideje külön utakon járnak, a Blur és a (nemsokára újra összeálló) Pulp pedig csak rövid ideig bírta együtt az elmúlt évtizedben. Pedig volt olyan pont a zenekar történetében, amikor valószínűbbnek tűnt, hogy a Suede beleroppan gitárosának, Bernard Butlernek a távozásába, vagy a frontember Brett Anderson hal bele valamelyik szenvedélyébe. Ehhez képest a 2010-ben újra összeboruló együttes úgy folytatta a munkát, mintha nem is hagytak volna ki hosszú éveket; Anderson már több mint 22 éve tiszta, és a rá korábban is jellemző fegyelemmel vezeti zenekarát.

A Suede most megjelent albumát egy új fejezet nyitányaként értelmezi, a lemezt egy kis londoni klubban Crushed Kid álnéven mutatták be, a koncertről előzetesen csupán annyit tudattak a szervezők, hogy egy „friss, vadonatúj post-punk banda” fog játszani. Ez persze inkább csak játék, az Autofiction kiköpött Suede az elejétől a végéig, Richard Oakes jellegzetes gitárjátékával és Anderson Bowie-t idéző énekhangjával. A lendület is visszatért a zenekarba, és sokkal slágeresebb lett, mint az elmúlt évek atmoszférateremtésben erős, de emlékezetes dalokban nem annyira bővelkedő Suede-lemezei. Az Autofictiont nyitó három dal simán elférne a klasszikus lemezek valamelyikén is, és bár az album második felében időnként robotpilótára kapcsolnak Andersonék, így is tisztességes helytállás ez a 33 éves zenekartól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”