Visszhang: film

A potyautas

Visszhang

Joe Penna és Ryan Morrison különös sci-fije a földhözragadtságával tüntet.

Bár egy kétéves Mars-expedíció drámai kezdetéről szól, az egész zavarba ejtően hétköznapi. Nincsenek nagy, futurisztikus űrhajók, földönkívüliek támadása, epikus konfliktusok, látványos űrbéli nagytotálok, de még nagy formátumú hősök sem. A feszültség idegőrlő lassúsággal halmozódik, és egy meglehetősen prózai tragédiában csúcsosodik ki. A három emberre tervezett hajóban a kapitány (Toni Collette), a botanikus (Daniel Dae Kim) és az orvos (Anna Kendrick) egy eszméletlen, sebesült mérnököt (Shamier Anderson) találnak, aki véletlenül bennragadt a kilövést követően. Egy apró résen szökni kezd az oxigén, a hajó pedig csak három embert tud életben tartani.

Penna minimalizmusa sok esetben üdítő, de végső soron szabotálja a néző érzelmi azonosulását. A Mars felé tartó hajó maga megejtően funkcionális, a parittyaként működő, lineáris hajószerkezet pedig a film vége felé képes a feszültség fokozódását vizuálisan is érzékeltetni. Az már nagyobb probléma, hogy a készítők teljesen magára hagyják a nézőt a kurtán elvakkantott szakkifejezésekkel és a földi irányító központ idegesítően egyoldalú rádióhívásaival.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.