Visszhang: lemez

Isabelle Faust: Solo

Visszhang

A német hegedűművésznő, aki gyakran megfordul nálunk is, az idén három lemezt is készített.

Az elsőn Stravinsky Hegedűversenye szerepel, a másodikon a 18. századi Pietro Locatelli néhány versenyműve, az év végére azonban befutott a legújabb albuma is, amelynek egyedül ő a főszereplője. A művész talán tiltakozna egy ilyen kijelentés ellen, de hát valljuk be, a kiadó sem a barokk korszak alig ismert olasz, német és francia komponistáit szánta húzóneveknek. A régizene szólóhegedű-repertoárja véges, de sokkal mélyebb, hogy csak a Bach-szólódarabokat játsszuk újra és újra.

Isabelle Faust megközelítése kifejezetten energikus, olykor még harciasnak is mondható. Johann Georg Pisendel a-moll szólószonátájának Gigue tételében például úgy játssza az ördögi díszítéseket, hogy közben sosem torpan meg a tánc ritmusában, a vonókezelése pedig a zene vonzástörvényeinek biztos érzékéről árulkodik. (A zeneszerző 1712-től a drezdai udvari zenekar, Európa legjobb együttesének koncertmestere volt.) Louis-Gabriel Guillemain nevéért alighanem a legtájékozottabb hallgatónak is fel kell ütnie a lexikont: a XV. Lajos udvarában muzsikáló hegedűs művéből olasz hatásokat hallani, ezt az előadó elegánsan, jó arányérzékkel tolmácsolja. A lemezt Johann Joseph Vilsmayr szólópartitája, és az osztrák hegedűs mestere, Heinrich Ignaz Biber egy Passacagliája zárja. Isabelle Faust játéka ezekben is makulátlan és kontrollált. Ha mást nem, csak ezt fel lehet róni neki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.