Visszhang: lemez

Isabelle Faust: Solo

Visszhang

A német hegedűművésznő, aki gyakran megfordul nálunk is, az idén három lemezt is készített.

Az elsőn Stravinsky Hegedűversenye szerepel, a másodikon a 18. századi Pietro Locatelli néhány versenyműve, az év végére azonban befutott a legújabb albuma is, amelynek egyedül ő a főszereplője. A művész talán tiltakozna egy ilyen kijelentés ellen, de hát valljuk be, a kiadó sem a barokk korszak alig ismert olasz, német és francia komponistáit szánta húzóneveknek. A régizene szólóhegedű-repertoárja véges, de sokkal mélyebb, hogy csak a Bach-szólódarabokat játsszuk újra és újra.

Isabelle Faust megközelítése kifejezetten energikus, olykor még harciasnak is mondható. Johann Georg Pisendel a-moll szólószonátájának Gigue tételében például úgy játssza az ördögi díszítéseket, hogy közben sosem torpan meg a tánc ritmusában, a vonókezelése pedig a zene vonzástörvényeinek biztos érzékéről árulkodik. (A zeneszerző 1712-től a drezdai udvari zenekar, Európa legjobb együttesének koncertmestere volt.) Louis-Gabriel Guillemain nevéért alighanem a legtájékozottabb hallgatónak is fel kell ütnie a lexikont: a XV. Lajos udvarában muzsikáló hegedűs művéből olasz hatásokat hallani, ezt az előadó elegánsan, jó arányérzékkel tolmácsolja. A lemezt Johann Joseph Vilsmayr szólópartitája, és az osztrák hegedűs mestere, Heinrich Ignaz Biber egy Passacagliája zárja. Isabelle Faust játéka ezekben is makulátlan és kontrollált. Ha mást nem, csak ezt fel lehet róni neki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.