Visszhang: könyv

Istók Anna: A szemérem határai

Visszhang

Vékony kötet, súlyos témákkal és megrázó élethelyzetekkel. Hiába pár oldalas szövegek, idő kell a befogadáshoz, ahogy a novellák szereplőinek is időre van szükségük a gyakran tematizált gyász feldolgozásához.

Már az első elbeszélések a mélybe rántanak, mintha a könyv elején tömörülnének a legnehezebben emészthető történetek, amelyek után meglehetősen idegenül hat az utolsó néhány szöveg könnyed, gyermeki humora. Újra és újra előkerül a meddőség kérdése, szexuális visszaélések traumái bukkannak felszínre, mérgező családi és szerelmi kapcsolatok működésébe pillanthatunk be. Olykor nem csak két novella között, de bizonyos mondatok után is muszáj egy kis szünetet tartani, például a Csak neve volt című darab közepén: „Halálnak adtam életet a szülő­ágyon, és ez a tudat annyira megbénít, hogy képtelen vagyok sírni.”

Izgalmas pluszrétege lehetne a kötet egészének az, hogy számos szereplője életét a legtöbb esetben a vallás és a hit is erősen meghatározza, kár, hogy az egyes szövegek nem akarnak mit kezdeni a magától értetődőnek tételezett vallási kontextussal. Pedig az ezek mélyén rejlő konfliktusok bátrabb kibontása a felvetett dilemmák még árnyaltabb tárgyalására is lehetőséget adott volna. Így viszont zavarba ejtő módon lógnak a levegőben az olyan részletek, mint a meg nem nevezett járvány idején született kutatóorvos belső monológja, aki a vírus és a védőoltások okozta meddőségről elmélkedve arra jut: „Valójában nem a tudomány adja meg a választ számunkra. A válasz Isten.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.