Klasszikus zenészek, akik szívesebben állítanak össze tarka programot, mintsem egész műveket vagy összkiadásokat dobnának piacra. Jakub Józef Orliński, a breaktáncos tehetségéről is ismert kontratenor új lemezén kora barokk szerzők, Monteverdi, Caccini, Frescobaldi és Kapsberger áriái, szonatái és operarészletei szerepelnek, és néhány elfeledett komponista is bekerült a válogatásba. Barbara Strozzi nevét ugyan Baráth Emőke korábbi albumáról (Voglio cantar, 2019) már ismerjük, de a 17. századi nápolyi karnagyot, Giovanni Cesare Nettit aligha. Pedig micsoda zenét írt! A La Filli című karneváli operájának részlete nagy drámai érzékre utal, olyasféle izgalmakra, amelyek ma is lázba hozzák a hallgatót.
De épp ez volt az énekes célja ezzel az albummal, amely egyetlen enigmatikus szót kapott címéül: ezek a 300–400 éves kompozíciók a saját korukon túl is hatásosak, némelyiket pedig most vették először lemezre. Bár a kiadványhoz tartozó füzetkében szerepelnek az olasz nyelvű librettórészletek, ne merüljünk el bennük a hallgatás rovására. Az autentikus hangszereken játszó Il Pomo d’Oro elsőrangú stílusismerettel rendelkezik a 17. századi itáliai zenében. Nem elhanyagolható fontosságú korszak, az akkordikusan kísért zenés-érzelmes költészet születésének ideje, s végső soron az operáé. Számos zenei műfaj nem létezne a század muzsikusai nélkül, akikről egy ilyen programból az is kiderül, hogy pionírok voltak ugyan, de kezdők semmiképpen sem.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!