Visszhang: film

A temetés

Visszhang

Egy fehér férfi fajgyűlölettel nehezített ügyében mi lehetne erősebb adu egy színes bőrű ügyvédnél?

Egy színes bőrű ügyvédnő. Erre a fricskára épít tárgyalótermi drámájában Maggie Betts abbéli igyekezetében, hogy némileg aktuálissá tegye a mára már jócskán kitárgyalt – bár igaz – alaptörténetét.

Jeremiah O’Keefe (Tommy Lee Jones) pénz híján igazi nagykutyákkal kénytelen üzletelni az évszázada családja működtette ravatalozóért, a cégóriás azonban megpróbálja tönkretenni őt. Ennek bizonyításához Jeremiahnak célzott támogatásra van szüksége, ezért a többségében feketékből álló esküdtszék elé a veretlen színes bőrű ügyvéd, Willie Gary (Jamie Foxx) kíséretében vonul, akit ugyan pojácaként ismerünk meg, ám a szokatlan páros történetének előrehaladtával egy szerethető, elhivatott figura alakja rajzolódik ki személyében.

Álmok, haza, család, és már lobog is az amerikai zászló. Lehet, hogy az unalomtól feltörő sóhajtás libbenti meg, de lobog. Persze a látvány, ahogy a rasszok megbékélnek és együtt lépnek fel a kizsákmányolás ellen, kétségkívül csodás. És az Aaron Sorkin tökéletesítette recept, amelyet a The Burial is alkalmaz, nagyban épít az ilyesmire, tehát felkészülhetünk, hogy a kétórás játékidő alatt az érzelmeink alaposan meg lesznek mozgatva. Nem úgy az értékítéletünk, a film azt ugyanis nem teszi próbára, végig tálcán kínálja a megingathatatlan tanulságot. Ettől függetlenül mindenkinek, aki nem tudja, hogy a rasszizmus és az elnyomás rossz, feltétlenül meg kéne néznie.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.