Visszhang: film

Wes Anderson Roald Dahl-rövidfilmjei

Visszhang

Henry Sugar csodálatos története; Méreg; A hattyú; A patkányfogó 

Addig finomítgatja-dekonstruálgatja filmjeit Wes Anderson, amíg gyakorlatilag felfalja önmagát. A Francia kiadás és az Asteroid City már ennek jeleit mutatta, végletekig vitt műviségével, önreflexív kacsintásaival és merev alakításaival. Anderson pontosan tudja, hogy filmjei és stílusa mémek hadát táplálja, és mintha maga is gyengédebb/erélyesebb kritikusaival és elvakult rajongóival szeretne nevetni magán. Ám a lázas stílusbontogatás-építgetés közepette épp a lélek és az a finom melankólia párolog el munkáiból, ami még bőven megvolt az Okostojásban, a Tenenbaum, a háziátokban vagy a Holdfény királyságban). Mondhatnánk, hogy Anderson új otthonra lelt Roald Dahl világában, ha már eleve nem onnan indult volna 2009-ben A fantasztikus Róka úrral.

Ezúttal szóról szóra halljuk Dahl száraz, tárgyilagos, de mélyen emberi mondatait, miközben a mérnökien komponált kézműves díszletek közül az andersoni takarékossággal játszó színészek (Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Ben Kingsley) ki-kitekintenek a nézőkre.

Az élmény meghökkentő, a látvány varázslatos; épp csak Dahl és a korai Anderson embersége hiányzik az egyenletből. Pedig épp itt találkozhatna a két alkotó: mindketten gyengéden tekintenek esendő hőseikre, tisztában vannak a világban lakozó kegyetlenséggel és abszurditással, mégsem vesztik el humorérzéküket. Kis dózisban így is jobban működik a túltelített andersoni recept; rövidfilmjei megérnek egy próbát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.