Visszhang: film

Wes Anderson Roald Dahl-rövidfilmjei

Visszhang

Henry Sugar csodálatos története; Méreg; A hattyú; A patkányfogó 

Addig finomítgatja-dekonstruálgatja filmjeit Wes Anderson, amíg gyakorlatilag felfalja önmagát. A Francia kiadás és az Asteroid City már ennek jeleit mutatta, végletekig vitt műviségével, önreflexív kacsintásaival és merev alakításaival. Anderson pontosan tudja, hogy filmjei és stílusa mémek hadát táplálja, és mintha maga is gyengédebb/erélyesebb kritikusaival és elvakult rajongóival szeretne nevetni magán. Ám a lázas stílusbontogatás-építgetés közepette épp a lélek és az a finom melankólia párolog el munkáiból, ami még bőven megvolt az Okostojásban, a Tenenbaum, a háziátokban vagy a Holdfény királyságban). Mondhatnánk, hogy Anderson új otthonra lelt Roald Dahl világában, ha már eleve nem onnan indult volna 2009-ben A fantasztikus Róka úrral.

Ezúttal szóról szóra halljuk Dahl száraz, tárgyilagos, de mélyen emberi mondatait, miközben a mérnökien komponált kézműves díszletek közül az andersoni takarékossággal játszó színészek (Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Ben Kingsley) ki-kitekintenek a nézőkre.

Az élmény meghökkentő, a látvány varázslatos; épp csak Dahl és a korai Anderson embersége hiányzik az egyenletből. Pedig épp itt találkozhatna a két alkotó: mindketten gyengéden tekintenek esendő hőseikre, tisztában vannak a világban lakozó kegyetlenséggel és abszurditással, mégsem vesztik el humorérzéküket. Kis dózisban így is jobban működik a túltelített andersoni recept; rövidfilmjei megérnek egy próbát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.