Visszhang: film

Wes Anderson Roald Dahl-rövidfilmjei

Visszhang

Henry Sugar csodálatos története; Méreg; A hattyú; A patkányfogó 

Addig finomítgatja-dekonstruálgatja filmjeit Wes Anderson, amíg gyakorlatilag felfalja önmagát. A Francia kiadás és az Asteroid City már ennek jeleit mutatta, végletekig vitt műviségével, önreflexív kacsintásaival és merev alakításaival. Anderson pontosan tudja, hogy filmjei és stílusa mémek hadát táplálja, és mintha maga is gyengédebb/erélyesebb kritikusaival és elvakult rajongóival szeretne nevetni magán. Ám a lázas stílusbontogatás-építgetés közepette épp a lélek és az a finom melankólia párolog el munkáiból, ami még bőven megvolt az Okostojásban, a Tenenbaum, a háziátokban vagy a Holdfény királyságban). Mondhatnánk, hogy Anderson új otthonra lelt Roald Dahl világában, ha már eleve nem onnan indult volna 2009-ben A fantasztikus Róka úrral.

Ezúttal szóról szóra halljuk Dahl száraz, tárgyilagos, de mélyen emberi mondatait, miközben a mérnökien komponált kézműves díszletek közül az andersoni takarékossággal játszó színészek (Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Ben Kingsley) ki-kitekintenek a nézőkre.

Az élmény meghökkentő, a látvány varázslatos; épp csak Dahl és a korai Anderson embersége hiányzik az egyenletből. Pedig épp itt találkozhatna a két alkotó: mindketten gyengéden tekintenek esendő hőseikre, tisztában vannak a világban lakozó kegyetlenséggel és abszurditással, mégsem vesztik el humorérzéküket. Kis dózisban így is jobban működik a túltelített andersoni recept; rövidfilmjei megérnek egy próbát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.