Visszhang: könyv

Jón Kalman Stefánsson: Árkok az esőben

Visszhang

Annyi biztosan igaz, hogy Stefánsson korai zsengéjéből kihallik a későbbi remek prózaíró.

Aligha viseltetnénk elegendő türelemmel e töredékekből, külön-külön érdekfeszítő, de egésszé sehogyan sem formálódó prózakötettel szemben, ha nem a már nálunk is népes rajongótáborral rendelkező izlandi sikerszerző írta volna. Jón Kalman Stefánsson a legelső prózakötetét harminchárom évesen jelentette meg, az azóta eltelt újabb három évtizedben tizenegy regénnyel jelentkezett: ezzel a kötettel a magyar fordítók utolérték a szerzőt. A fordítás ezúttal is szépen gördülő szöveg.

Annyi biztosan igaz, hogy Stefánsson korai zsengéjéből kihallik a későbbi remek prózaíró. Izlandon, ahol a menny és a pokol összeér, az emberek gondolatait pedig még uralja az ismeretlen, a rejtély, a zsigeri vágy és a félelem, egymáshoz könnyen illesztett mozaikokból bontakozik ki egy kis közösség élete. De még találóbb ezeket az enigmatikus, álomszerű jeleneteket az átvedlő költő kísérleteinek tulajdonítani: Stefánsson még csak ismerkedik a prózaírás szabályaival, hogy aztán később rájöjjön, nem érdemes mindig értelmezési kétségek között hagyni az olvasót: tizennégy rímelő sor esetében még rászánjuk magunkat a kódfejtésre, de a sűrű oldalakon előbb-utóbb el­fáradunk a metaforákban. Ám a kikapós cselédlányokról és kemény feleségekről, bikával, hóval-faggyal elbíró parasztokról, gumicsizmás lelkészről, rémületes trollokról és disszidáló elvágyódókról szóló történetek látomásos prózája hipnotizál is, ahogy megmutatja egy ősibb világ utolsó óráit, mely órákból azóta már csak percek maradtak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.