Visszhang: film

Zöldhatár

  • 2024. június 26.

Visszhang

A film erős hatású, különösen a menekültek történetei torokszorítók...

Belarusz 2021 őszén – az országra az elcsalt választásokat követő tiltakozások vérbe fojtása miatt kirótt szankciókra válaszul (és persze orosz sugalmazásra) – megnyitotta uniós tagállamokkal közös határait az ázsiai és afrikai válságzónákból Európába tartó menekülttömegek előtt, sőt kifejezetten szervezte a migrációt. A lengyel határon egymással farkasszemet néző katonák úgy dobálták át a határon élőket és holtakat (!), ahogy a rossz szomszédok szokták egymás kertjébe áthajigálni a szemetet. Erről a helyzetről készített Agnieszka Holland egy nemzetközileg igen sikeres, hazájában viszont kiátkozott filmet. Amelyben rettenetes dolgok történnek hatósági emberek közreműködésével: a nyílt megalázástól terhes nő fizikai bántalmazásán át gyermekhalálig. A mű mozaikos szerkezetű, valóságos történeteken alapul, menekülők, segítők, határőrök által megélt eseményeken, és csak lassanként rajzolódik ki a voltaképpeni hősök – egy határ menti faluban élő, Covidban elhunyt férjét gyászoló pszichológusnő és egy hamarosan apává váló határőr – alakja. Előbbi a börtönt is kockáztatva csatlakozik az emberjogi aktivistákhoz, utóbbi részt vesz az erőszakos kitoloncolásokban, de felébred benne a lelkiismeret.

A film erős hatású, különösen a menekültek történetei torokszorítók, ám célra szelektáltak csakúgy, mint a szereplők, akik közül feltűnően hiányoznak a valóságban többséget alkotó fiatal férfiak. Az aktivisták az interakciók során nem egymáshoz szólnak, hanem kibeszélnek a filmből, ez pedig az átélhető emberi dráma rovására erősíti fel a mű emberjogi kiáltvány jellegét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.