Visszhang: opera

Jonas Kaufmann ária­estje

Visszhang

Hatalmas hangterjedelme Jonas Kaufmannt köztudottan akár basszusszerepek eléneklésére is képessé teszi.

Ám a tenorfachban is férfiasabban, sötétebben és kicsit karcosabban szól, mint egy szokásos hőstenor. Ezt a „karcot” az est első félidejében meg kellett szoknunk, s A végzet hatalma áriájában Don Alvarónak nem volt minden hangja makulátlan. Aztán Ponchiellit és Leoncavallót hallgatva konstatálhattuk, hogy igen, más ez a matéria, mint egy igazi olasz hőstenor, de ilyennek szeretjük. Katarzistól azonban nem kellett tartanunk. Aztán jött a Wagner-félidő, és az embert hatalmába kerítette az érzés, hogy jókor van jó helyen. Kaufmann is ekkor került igazán a helyére. Ekkor már előttünk is kiteljesedett, ahogy a tehetség, a hangi adottságok, a zeneiség az intellektus és a bölcsesség jelenlétével párosult. Az énekes mind Siegmund monológját, mind Walter versenydalát és Lohengrin Grál-elbeszélését is mesteri dramaturgiával építette fel, tévedhetetlenül megtalálva az egyetlen csúcspontot, ahol a zenei fejlesztés és a lelki út célba ér. Ilyenkor az idő megáll, a hang teljesen kinyílik, s a szöveg kimondja azt a szót vagy nevet, amelytől a világ megváltozik. A ráadásként énekelt Wesendonck-dal, az Álmok új és nagyon vonzó színt vitt az énekes portréjára, majd Siegmund Tavaszi dala megismételte a Wagner-szerepek bravúrját, a „Vágyom egy nő után” kezdetű Lehár-sláger A mosoly országából pedig a rajongótábort is a fellegekbe repítette. Ilyen az 54 éves Kaufmann. iPadről énekel? Okosan használja pianissimóit? Persze. De kétségkívül nagy énekes. És főként: szerethető.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.