Visszhang: könyv

Julianna Margulies: Napsugárlány

Visszhang

A férjem védelmében és a Vészhelyzet színésznőjének memoárja nem karriertörténet: a szerepeknél és az amerikai filmipar működésénél sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak benne ugyan­is Margulies személyes emlékei, trau­mái.

A magánélet bizonyos érzékenyebb pontjainak felmutatása ugyan a művészi reflexiókra is alkalmat adhatna, ám az önvizsgálat elmarad, így a hosszan tárgyalt családtörténet sokszor a bulvár szintjére süllyed.

Nagyjából a kötet kétharmadán kell átrágnunk magunkat, mire a szerző fiatalkorának minden egyes vargabetűjét megismerve azt látjuk, hogy hopp, Marguliesből hirtelen sikeres színésznő lett. Az író képtelen érzékletesen megrajzolni azt az ívet, ahogyan a valóban súlyos megrázkódtatásokat elszenvedő, naiv kislányból érett, felnőtt művész válik. Ebből az aránytévesztésből fakad a kötet talán legnagyobb hibája: az olvasó végig a kislányt látja maga előtt, akinek kezéből a saját karrierjének valóban fontos fordulópontjai is kicsúsznak. Ilyen keretek között csak magyarázkodásnak tűnnek az olyan részletek, mint amikor Margulies azt igyekszik bizonyítani, hogy első nagyobb filmszerepének semmi köze a Steven Seagal lakosztályán töltött éjszakához, pedig a hasonló helyzetek, illetve a szakma szexista berögződéseinek vizsgálata fontos része lehetett volna a kötetnek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.