Visszhang: könyv

Julianna Margulies: Napsugárlány

Visszhang

A férjem védelmében és a Vészhelyzet színésznőjének memoárja nem karriertörténet: a szerepeknél és az amerikai filmipar működésénél sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak benne ugyan­is Margulies személyes emlékei, trau­mái.

A magánélet bizonyos érzékenyebb pontjainak felmutatása ugyan a művészi reflexiókra is alkalmat adhatna, ám az önvizsgálat elmarad, így a hosszan tárgyalt családtörténet sokszor a bulvár szintjére süllyed.

Nagyjából a kötet kétharmadán kell átrágnunk magunkat, mire a szerző fiatalkorának minden egyes vargabetűjét megismerve azt látjuk, hogy hopp, Marguliesből hirtelen sikeres színésznő lett. Az író képtelen érzékletesen megrajzolni azt az ívet, ahogyan a valóban súlyos megrázkódtatásokat elszenvedő, naiv kislányból érett, felnőtt művész válik. Ebből az aránytévesztésből fakad a kötet talán legnagyobb hibája: az olvasó végig a kislányt látja maga előtt, akinek kezéből a saját karrierjének valóban fontos fordulópontjai is kicsúsznak. Ilyen keretek között csak magyarázkodásnak tűnnek az olyan részletek, mint amikor Margulies azt igyekszik bizonyítani, hogy első nagyobb filmszerepének semmi köze a Steven Seagal lakosztályán töltött éjszakához, pedig a hasonló helyzetek, illetve a szakma szexista berögződéseinek vizsgálata fontos része lehetett volna a kötetnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.