Visszhang: könyv

Kali Ágnes: Megvakult angyalok

Visszhang

A szerző második kötete első pillantásra jól válogatott, keskeny koncepciókötetnek tűnik.

A három ciklusra osztott 21 verset olvasva mégis hiányérzetünk támad, aminek egyáltalán nem könnyű megtalálni az okát. Szókimondó, hiteles versbeszélőn keresztül fejthetjük fel ugyanis, mi lapul a megvakult angyalok tekintete mögött: Kasszandra vacog, mert a jóslatait nem veszik figyelembe; Virginia Woolf kiront a Könyvklubból, és inkább az Ouse folyóba ugrik, mintsem „a citrus illatú műkedvelőket” hallgassa, akiket minden valószínűség szerint már régóta undorral szemlél. Később az oldalbordalét tétjei is papírra vettetnek, és eszerint a megvakult angyalok azok, akik csukott szemmel élnek, szép trófeaként. Mert úgy egyszerűbb. A nők tárgyiasításának témakörét feszegeti tovább a költő azzal, hogy elfogadja e tárgyi létet, de azt, ahogyan a tárgyakkal bánnak, nem tolerálja. Jól indul tehát a kötet, az első ciklus mégsem tart ki konceptuálisan, és később sem tűnik elég karakteresnek a versek csoportosítása. E lírára összességében az élőbeszéd stílusa jellemző, helyenként nagyon jó megoldásokkal („Eddig írtam tegnapig a szöveget. Az utolsó részét / kitöröltem. Ma múlt időre írom át”, míg másutt Kali pongyolán, szóismétlésekkel duzzasztja fel a szöveget. Különösen szép a kötetet záró hosszú vers, amelyben a szerző egy romániai magyar huszonéves családi, identitásbeli problémáit ábrázolja, amiből úgy látszik, mintha mégsem vakult volna meg minden angyal.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.