Visszhang: könyv

Kali Ágnes: Megvakult angyalok

Visszhang

A szerző második kötete első pillantásra jól válogatott, keskeny koncepciókötetnek tűnik.

A három ciklusra osztott 21 verset olvasva mégis hiányérzetünk támad, aminek egyáltalán nem könnyű megtalálni az okát. Szókimondó, hiteles versbeszélőn keresztül fejthetjük fel ugyanis, mi lapul a megvakult angyalok tekintete mögött: Kasszandra vacog, mert a jóslatait nem veszik figyelembe; Virginia Woolf kiront a Könyvklubból, és inkább az Ouse folyóba ugrik, mintsem „a citrus illatú műkedvelőket” hallgassa, akiket minden valószínűség szerint már régóta undorral szemlél. Később az oldalbordalét tétjei is papírra vettetnek, és eszerint a megvakult angyalok azok, akik csukott szemmel élnek, szép trófeaként. Mert úgy egyszerűbb. A nők tárgyiasításának témakörét feszegeti tovább a költő azzal, hogy elfogadja e tárgyi létet, de azt, ahogyan a tárgyakkal bánnak, nem tolerálja. Jól indul tehát a kötet, az első ciklus mégsem tart ki konceptuálisan, és később sem tűnik elég karakteresnek a versek csoportosítása. E lírára összességében az élőbeszéd stílusa jellemző, helyenként nagyon jó megoldásokkal („Eddig írtam tegnapig a szöveget. Az utolsó részét / kitöröltem. Ma múlt időre írom át”, míg másutt Kali pongyolán, szóismétlésekkel duzzasztja fel a szöveget. Különösen szép a kötetet záró hosszú vers, amelyben a szerző egy romániai magyar huszonéves családi, identitásbeli problémáit ábrázolja, amiből úgy látszik, mintha mégsem vakult volna meg minden angyal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.