Visszhang: film

Ramona

  • 2023. augusztus 30.

Visszhang

Fiú és lány találkoznak, beszélgetnek, sétálnak, a szimpátia kölcsönös.

Ám a lány egy másik kapcsolatban van, ezért nem meri felvállalni érzelmeit, és faképnél hagyja a szerelmet valló fiút. Mit tesz isten, később munkakapcsolatba kerülnek, és bár megállapodnak, hogy nincs további közeledés, kis idő múltával már partnerének is feltűnik, hogy a lány valójában a másikba szerelmes. Kellően elkoptatott a szüzsé? Hát az. Persze éretlen személyiségű hőseink már nem tinédzserek, hanem harmincas éveiket még mindig életcéljaikon töprengve taposó értelmiségiek („a 30 az új 20” jegyé­ben), és nem ám egy irodában találkoznak, hanem filmet csinálnak: az őszülő szakállú fiú rendezésében, a gödrösödő szemű lány főszereplésével – mi másról? – egy megvalósulni nem tudó szerelemről. A (maradjunk most már ennél) fiú epekedik és búsong, a lány vívódik és választ. Vagy nem. Ahogy a hősnő végül kinéz ránk, nézőkre, az nem lezárásra utal.

A 40 az új 20?

Andrea Bagney le sem tagadhatná, hogy ez az első filmje. Az alaphang Billy Wilder-es, Woody Allent nemcsak a fogalmazásmód idézi, de a filmbéli film castingján egy konkrét monológ is elhangzik a Manhattanből, persze maga a film is fekete-fehér, a hősnő meg kiköpött Frances Ha. Azaz: ő mégsem egészen az, és ez a mégsem egészen menti meg attól a filmet, hogy az író-rendező dögunalmas magánügye legyen csupán. Lourdes Hernandez énekesnő személyiséget ad papírízű szerepének. Nélküle nem működne a film.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.