Visszhang: tánc

Raubinek Lili: Respect for the 23.000

  • Sisso
  • 2024. február 28.

Visszhang

A táncos-koreográfus és néhány kollégájának (színészek, táncosok és drámapedagógusok) előadását egy, a Covid alatt nyitott átmeneti gyerekotthonban végzett munka ihlette.

Ahol is a kezdeti lelkesedésből rémálom lett, mert a gyerekeket és az ott dolgozókat is magukra hagyta az állami gondoskodás.

Raubinek az utolsók között mondott fel, amikor tudatosult benne, hogy egy nevelővel is megtörténhet az, ami a gyerekekkel: hogy a kétségbeesés miatti agresszióját másokon (akár a gondozottakon) vezeti le. Maga az érzés olyan mély nyomokat hagyott benne, hogy koreográfiáját ennek az otthonnak és annak az összesen 23 ezer gyereknek és a velük dolgozóknak a tiszteletére készítette, akikről elfeledkezett a „nagy családbarát” Magyarország.

Raubinek előadásai a tánc és a színházi performance határán reagálnak társadalmi jelenségekre. Most egy 36 négyzetméteres puzzle tatamin játszódik az előadás, vagyis zajlik a küzdelem, amelyet öt táncos a brazil jiu-jitsuból, az ős, nyers kontakt táncból és a kilátástalanság lelkiállapotából hoz létre. A test kifejezőképességének tisztasága és egyszerűsége tárul fel a körben ülő közönség előtt, akik egy meccs nézőiből egyfajta védőernyővé válnak az előadás végére. Jó, hogy kordokumentumként is működhet egy kortárstánc-előadás. Jó, hogy a műfaj a legbátrabbak színházává vált ma Magyarországon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.