Visszhang: tánc

Raubinek Lili: Respect for the 23.000

  • Sisso
  • 2024. február 28.

Visszhang

A táncos-koreográfus és néhány kollégájának (színészek, táncosok és drámapedagógusok) előadását egy, a Covid alatt nyitott átmeneti gyerekotthonban végzett munka ihlette.

Ahol is a kezdeti lelkesedésből rémálom lett, mert a gyerekeket és az ott dolgozókat is magukra hagyta az állami gondoskodás.

Raubinek az utolsók között mondott fel, amikor tudatosult benne, hogy egy nevelővel is megtörténhet az, ami a gyerekekkel: hogy a kétségbeesés miatti agresszióját másokon (akár a gondozottakon) vezeti le. Maga az érzés olyan mély nyomokat hagyott benne, hogy koreográfiáját ennek az otthonnak és annak az összesen 23 ezer gyereknek és a velük dolgozóknak a tiszteletére készítette, akikről elfeledkezett a „nagy családbarát” Magyarország.

Raubinek előadásai a tánc és a színházi performance határán reagálnak társadalmi jelenségekre. Most egy 36 négyzetméteres puzzle tatamin játszódik az előadás, vagyis zajlik a küzdelem, amelyet öt táncos a brazil jiu-jitsuból, az ős, nyers kontakt táncból és a kilátástalanság lelkiállapotából hoz létre. A test kifejezőképességének tisztasága és egyszerűsége tárul fel a körben ülő közönség előtt, akik egy meccs nézőiből egyfajta védőernyővé válnak az előadás végére. Jó, hogy kordokumentumként is működhet egy kortárstánc-előadás. Jó, hogy a műfaj a legbátrabbak színházává vált ma Magyarországon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.