Visszhang: színház

Kizárólag az utókor számára

Visszhang

Az előadás Janikovszky Éva 1938-tól 1944-ig, azaz 12 és 18 éves kora között vezetett naplóin alapul.

(A cím a negyedik naplófüzet elejéről származik.) Mint tükör a tükörben, a saját gyerekkorunk helyett tárul elénk a szerzőé, akit akkoriban még Kucses Évának hívtak. Minden hasonló, kivéve a vészkorszak árnyéka. Az érett szerző sajátos derűje (és tehetsége) ezekben a fiatalkori írásokban is ott van, az első szerelmével kapcsolatos botlásain nevetünk a leghangosabban.

Sodró Eliza remekel, ráöntötték a szerepet. Egy levegővétellel több mondatot képes elmondani úgy, hogy közben mégsem hadar: kevés színészt hallunk ennyire érthetően, artikuláltan szöveget mondani. Martinkovics Máté remek untermann, de senkit ne tévesszen meg a kétszereplős játék, ez bizony monodráma. Sodró, magától értetődő természetességgel folyatja át egyik énjét a másikba: a hebrencs kislányból unatkozó feleség válik. Fokozatosan lesz egyre komorabb az előadás, míg már marhavagonok és légópincék adják a megszólalások hátterét. Keresztes Tamás finoman ötvözte a fiatal lány naplóbejegyzéseit saját, kissé groteszk világával, s ez a maga tervezte díszleten (a színpadon egy pici színpad) is tükröződik. Virág Vivien jelmezei rájátszanak az átmenetiségre: egy mozdulattal alakul a miniszoknya esküvői tüllé. A napló intimitását varietéelemek, dalok és magánszámok oldják.

A produkció nem fut ki katarzisra, de akár tele volt a gyerekszobánk Janikovszky Éva könyveivel, akár nem, az előadás katartikus.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.