Visszhang: lemez

Eric Whitacre: Home / Voces8

Visszhang

A kortárs kóruszene szőke hercegének bársonypárnás kompozíciói nálunk is számos rajongót vonzanak.

Ám a hollywoodi külsőségek valójában kiváló zeneszerzőt takarnak, akit a kisujjukat eltartóknak is érdemes megismerni. Az új lemezen felfedezhetők Whitacre jellegzetes jegyei: megnyugtató tempó, szillabikus szövegkezelés, disszonanciák helyett tömött clusterek (hangfürtök) és homofón szerkesztésmód. Nem lehetünk benne biztosak, hogy mindegyik kiállja az idő próbáját, a The Seal Lullaby például egy meg nem valósult Disney-film számára készült, és inkább az „easy-listening” kategóriájába sorolható. A Go, Lovely Rose vagy a Walt Whitman versére komponált All Seems Beautiful to Me viszont a zene és a szöveg egységét tekintve is elmélyült élményt nyújtanak.

Whitacre zenéjének érdekes aspektusa, hogy miközben az egyházi stílus jegyeit viseli, az agnosztikus, humanista ember kérdéseiről szól. Az album nagy részét a The Sacred Veil című, zongorával és csellóval kísért kantáta teszi ki, amely Whitacre barátjának és alkotótársának, Charles Anthony Silvestrinek rákban elhunyt feleségére emlékezik. A Voces8 nagyszerűen tolmácsolja a tizenkét tételes darab meditatív hangképeit és bátorító üzenetét, ami annak is bizonyítéka, hogy a kóruszene legújabb kori reneszánszának legnépszerűbb zeneszerzője, annál többet fog, minél nagyobbat markol. A hitetlenkedők hallgassák csak a You Rise, I Fall című tétel monumentális glissandóit, amelyekben a léleknek a jóvátehetetlen veszteségek után jelentkező vertigójára ismerhetünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.