Visszhang: lemez

Eric Whitacre: Home / Voces8

Visszhang

A kortárs kóruszene szőke hercegének bársonypárnás kompozíciói nálunk is számos rajongót vonzanak.

Ám a hollywoodi külsőségek valójában kiváló zeneszerzőt takarnak, akit a kisujjukat eltartóknak is érdemes megismerni. Az új lemezen felfedezhetők Whitacre jellegzetes jegyei: megnyugtató tempó, szillabikus szövegkezelés, disszonanciák helyett tömött clusterek (hangfürtök) és homofón szerkesztésmód. Nem lehetünk benne biztosak, hogy mindegyik kiállja az idő próbáját, a The Seal Lullaby például egy meg nem valósult Disney-film számára készült, és inkább az „easy-listening” kategóriájába sorolható. A Go, Lovely Rose vagy a Walt Whitman versére komponált All Seems Beautiful to Me viszont a zene és a szöveg egységét tekintve is elmélyült élményt nyújtanak.

Whitacre zenéjének érdekes aspektusa, hogy miközben az egyházi stílus jegyeit viseli, az agnosztikus, humanista ember kérdéseiről szól. Az album nagy részét a The Sacred Veil című, zongorával és csellóval kísért kantáta teszi ki, amely Whitacre barátjának és alkotótársának, Charles Anthony Silvestrinek rákban elhunyt feleségére emlékezik. A Voces8 nagyszerűen tolmácsolja a tizenkét tételes darab meditatív hangképeit és bátorító üzenetét, ami annak is bizonyítéka, hogy a kóruszene legújabb kori reneszánszának legnépszerűbb zeneszerzője, annál többet fog, minél nagyobbat markol. A hitetlenkedők hallgassák csak a You Rise, I Fall című tétel monumentális glissandóit, amelyekben a léleknek a jóvátehetetlen veszteségek után jelentkező vertigójára ismerhetünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.