Visszhang: tánc

Kortalan nemzedék

  • Sisso
  • 2024. március 13.

Visszhang

A Közép-Európa Táncszínház (KET) új előadása a sebesség, a tiszta tánc és a jelenünk őrültségének jegyé­ben született.

A kortárs tánc fenegyerekeként emlegetett szlovák Anton Lachky ellentétekre épülő koreográfiája generációkat és kultúrákat szeretne összekötni.

Lachky 2012-ben alapította belgiumi székhelyű együttesét, az Anton Lachky Companyt, miközben ő maga a világ egyik vezető kortárs táncegyüttesének, az Akhram Khan Companynek is tagja. A nagy technikai tudású és népszerű koreográfus Magyarországon is többször dolgozott már: legutóbb Kristóf György a Bunker című, dialógusok nélküli utópisztikus filmjének táncjeleneteit instruálta, a KET-tel pedig már a harmadik munkája ez. A társulat összeszokott táncosai bravúros gyorsasággal mozognak, duóban, trióban, csapatban is megmutatják, milyenné válhat az ember egy túlhajtott korban, amikor önmagunk felgyorsított mozgóképének látszunk. Aztán egy következő pillanatban könnyed, lüktető, harmonikus tánckart látunk végigvonulni a színpadon, hogy aztán újra elkaphasson mindenkit az örvény. Párbajba fullad az interakció, néha őrületté fokozódik, hogy aztán megint csak szeretetteli simogatássá szelídüljenek a kapcsolódások, és így tovább. Ritmusfesztivál és tempóparádé: kortárs elemek a kelet-európai néptánc és a popkultúra motívumvilágával ötvözve. A történetek töredékesek és hétköznapiak, foszlányok egy nemzedékről, amelynek nem telik, inkább zúdul az ideje. Mintha egy nagy játékmester játszana velük. A forma tökéletes, a gondolatiság kicsit kullog utána.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.