Visszhang: lemez

Koskinen: Fuga Indiana / Joonas Ahonen

Visszhang

Arto Koskinen a hetvenes éveiben járó finn zeneszerző.

Terry Riley-hoz és Lou Harrisonhoz hasonlóan azok közé tartozik, akiket felvillanyozott a Beatles indiai utazása, Ravi Shankar szitárjátéka és az indiai ragák egyszerre kötött, mégis szabad, improvizatorikus világa. Tizenhét tételes ciklusa, a Fuga Indiana kísérlet arra, hogy a bachi ellenpontot – a reneszánszban és barokkban gyökerező, ugyancsak kötött szerkesztésmódot – ötvözze a hindusztáni klasszikus zene stílusaival és modális hangsoraival. Az indiai stílusirányzatok egyikét, a dhrupadot olykor a hang jógájának is nevezik, de túl vagyunk már azon, hogy rögtön hátast dobjunk mindentől, ami a nagy Indiából érkezik. Mivel a zongora a szitárral ellentétben nem képes a hangok hajlítására, Koskinen kompozíciójában egzotikus ízt nem érzékelünk, sokkal inkább a rokonságot Debussy vagy Cage egyes műveivel, és meglepő módon még inkább Keith Jarrett koncertimprovizációival. Így máris megmutatkozik Arto Koskinen koncepciójának sérülékeny pontja: olyan ez a zene, mintha nem írott darabokból állna, miközben mégis írott darabokról van szó. A kortárs érdeklődésű, negyvenéves finn pianista, Joonas Ahonen, aki pár éve Ligeti zongoraversenyéből is nagyszerű lemezt készített, mívesen, szép billentéssel játssza a bachi áttetszőséget igénylő kompozíciókat. Hogy jelentősek-e ezek a művek? Ebben nem vagyunk biztosak, de jó őket hallgatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.