Visszhang: lemez

Koskinen: Fuga Indiana / Joonas Ahonen

Visszhang

Arto Koskinen a hetvenes éveiben járó finn zeneszerző.

Terry Riley-hoz és Lou Harrisonhoz hasonlóan azok közé tartozik, akiket felvillanyozott a Beatles indiai utazása, Ravi Shankar szitárjátéka és az indiai ragák egyszerre kötött, mégis szabad, improvizatorikus világa. Tizenhét tételes ciklusa, a Fuga Indiana kísérlet arra, hogy a bachi ellenpontot – a reneszánszban és barokkban gyökerező, ugyancsak kötött szerkesztésmódot – ötvözze a hindusztáni klasszikus zene stílusaival és modális hangsoraival. Az indiai stílusirányzatok egyikét, a dhrupadot olykor a hang jógájának is nevezik, de túl vagyunk már azon, hogy rögtön hátast dobjunk mindentől, ami a nagy Indiából érkezik. Mivel a zongora a szitárral ellentétben nem képes a hangok hajlítására, Koskinen kompozíciójában egzotikus ízt nem érzékelünk, sokkal inkább a rokonságot Debussy vagy Cage egyes műveivel, és meglepő módon még inkább Keith Jarrett koncertimprovizációival. Így máris megmutatkozik Arto Koskinen koncepciójának sérülékeny pontja: olyan ez a zene, mintha nem írott darabokból állna, miközben mégis írott darabokról van szó. A kortárs érdeklődésű, negyvenéves finn pianista, Joonas Ahonen, aki pár éve Ligeti zongoraversenyéből is nagyszerű lemezt készített, mívesen, szép billentéssel játssza a bachi áttetszőséget igénylő kompozíciókat. Hogy jelentősek-e ezek a művek? Ebben nem vagyunk biztosak, de jó őket hallgatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.