Visszhang: lemez

Koskinen: Fuga Indiana / Joonas Ahonen

Visszhang

Arto Koskinen a hetvenes éveiben járó finn zeneszerző.

Terry Riley-hoz és Lou Harrisonhoz hasonlóan azok közé tartozik, akiket felvillanyozott a Beatles indiai utazása, Ravi Shankar szitárjátéka és az indiai ragák egyszerre kötött, mégis szabad, improvizatorikus világa. Tizenhét tételes ciklusa, a Fuga Indiana kísérlet arra, hogy a bachi ellenpontot – a reneszánszban és barokkban gyökerező, ugyancsak kötött szerkesztésmódot – ötvözze a hindusztáni klasszikus zene stílusaival és modális hangsoraival. Az indiai stílusirányzatok egyikét, a dhrupadot olykor a hang jógájának is nevezik, de túl vagyunk már azon, hogy rögtön hátast dobjunk mindentől, ami a nagy Indiából érkezik. Mivel a zongora a szitárral ellentétben nem képes a hangok hajlítására, Koskinen kompozíciójában egzotikus ízt nem érzékelünk, sokkal inkább a rokonságot Debussy vagy Cage egyes műveivel, és meglepő módon még inkább Keith Jarrett koncertimprovizációival. Így máris megmutatkozik Arto Koskinen koncepciójának sérülékeny pontja: olyan ez a zene, mintha nem írott darabokból állna, miközben mégis írott darabokról van szó. A kortárs érdeklődésű, negyvenéves finn pianista, Joonas Ahonen, aki pár éve Ligeti zongoraversenyéből is nagyszerű lemezt készített, mívesen, szép billentéssel játssza a bachi áttetszőséget igénylő kompozíciókat. Hogy jelentősek-e ezek a művek? Ebben nem vagyunk biztosak, de jó őket hallgatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.