Visszhang: könyv

Kosztolányi Velencéje

  • - krusovszky -
  • 2025. január 22.

Visszhang

Kosztolányi már jóval hamarabb bevette magát Velencébe, mint Szerb Antal, csak éppen nem gyártott hozzá mitológiát.

Ezt most a Magvető Kiadó teszi meg, a 2023-ban kiadott Szerb Antal útikönyv (A harmadik torony) után Kosztolányi velencei tárgyú jegyzeteiből, tárcáiból, leveleiből adnak közre egy karcsú kötetnyit, a Fortepanról származó fotókkal.

„Elsősorban azért utazom, mert az emberek nem ismernek, s jobbnak képzelnek vagy rosszabbnak, okosabbnak vagy ostobábbnak, szegényebbnek vagy gazdagabbnak, mint vagyok, szóval: másnak.” A töredékes szövegekben ott lapulnak Kosztolányi legfőbb írói jegyei: a fanyar szellemesség, a pontos és gyors megfigyelések, némi mélabú és az életélvezet keveréke. Afféle Velence-esszévé nem áll össze az anyag, villanásokat látunk, amelyek azonban nem veszítettek sokat fényerejükből. „Úgy érzem, itt mindenki csak átutazóban van, s az élet itt csak színjáték” – írja, egyébként egy hatvanvalahány halálos áldozattal járó vaporetto-baleset kapcsán. Igaz, tömegről nem panaszkodik Kosztolányi, de arról beszámol, mennyi külföldi turista kering a sikátorokban. Angolok, németek főleg – annak a tömegturizmusnak a kezdeteinél járunk, amelynek a mai állapotában belépőt kell fizetni a városkapuknál.

Kosztolányi a levélrészletek alapján a legtöbb időt a Lido strandjain töltötte, már abban az időben is, amikor Thomas Mann a Halál Velencébent írta. Vajon összefuthattak volna? Akárhogy is, a kötet néhány pillanatra elhiteti velünk, hogy mégsem telik olyan veszettül gyorsan az idő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.