Visszhang: lemez

Liszt: Legendák, imák, költemények, keringők / Ránki Fülöp

Visszhang

Liszt Ferenc zenéje mindig különleges helyet foglalt el Ránki Fülöp előadói repertoárjában, de a harmincéves művészt nem a lengőtrapéz-zongorázás érdekli a zenetörténet eme virtuóz korszakából.

Új albumán sem parafrázisok, caprice-ok, etűdök szerepelnek, a válogatás legkorábbi darabja, a Consolations Weimarban keletkezett 1850-ben, akkor, amikor Liszt már nem csupán világraszóló szenzáció, hanem történeti jelentőségű komponista kívánt lenni. „Liszt számomra a szemlélődés zeneszerzője” – írja kísérő jegyzetében az előadóművész nagyon bölcsen, és gyorsan jegyezzük meg (és felejtsük is el), hogy apját, Ránki Dezsőt is lépten-nyomon kontemplatív, befelé forduló érzékenysége miatt szokás dicsérni.

Noha Ránki Fülöp az elmúlt években több koncerten is feladatának tartotta, hogy a nagy Liszt-ciklusokat teljes egészében szólaltassa meg, most szabadabban rendezte el a miniatűröket: az említett Vigasztalások mellett a Valses oubliées egy-egy darabja és az 1865-ben komponált, sajátos minimalizmust képviselő Klavierstücke hangzik el, míg a két Assissi Szent Ferenc-legenda keretbe helyezi a programot. Közepén egy apokaliptikus és hosszú gyászdarab, a Les morts, amely szétfolyna a zongoraművész ösztönös rendszeretete nélkül. Ránki magabiztos nyugalma, elmélyültsége és részletekre való igényessége úgy találta meg Lisztet, mint folt a zsákját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.