Visszhang: animációs film  

Luca

  • SzSz
  • 2021. június 30.

Visszhang

Luca átlagos vízi szörny, aki családjával a tenger mélyén él, a rejtélyes emberi lényeket pedig csak rémtörténetekből ismeri: vérszomjas, kirekesztő népség, akik ellen a legjobb védekezési mód, ha elbújunk egy szikla alá.

Az emberek persze ugyanígy vannak a Luca-félékkel: vad bestiáknak tartják őket, akiket mind egy szálig ki kell irtani. A tengerszint feletti világ azonban a maga egzotikumával egyre vonzóbbá válik főhősünk számára, főleg amikor újdonsült barátja, Alfredo segítségével felfedezi, hogy a szárazföldön ő is képes emberré alakulni. A két fiú mesébe illő barátságot köt, amit a kaland- és szabadságvágy köt össze – legnagyobb álmuk, hogy egy Vespával körbejárják a világot.

A naptejtől édes itáliai partok szagát, a könnyed nyáresti tésztavacsorákat és a napégette, ódon piazzákat legutóbb egy másik Luca, bizonyos Guadagnino mutatta be ilyen vonzónak: a Szólíts a neveden ugyancsak egy felnövéstörténet volt, melyben két fiatal férfi szerelme szökkent szárba. A Pixar legújabb animációs filmjének is lehet ilyen olvasata, hősei azonban még abban az androgün korban élvezik az életet, amikor egy hasonló gondolkodású lányból is egy pillanat alatt legjobb barát válhat. A Luca tanmeséje épp ezért sokkal szélesebb körű: a kirekesztés és a megbélyegzés kortól, társadalmi helyzettől, nemi identitástól függetlenül bárkit sújthat, és minden esetben elítélendő. Mindez túl egyszerűnek és egyértelműnek hangzik, de a mondanivaló és a forma tökéletes összhangban van, ilyen hatásos mesét pedig rég láttunk az elfogadásról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.