Visszhang: könyv

Christian Oster: Az én nagy lakásom

Visszhang

Bár a magyar olvasóknak eddig ismeretlen volt, a francia szerző mögött évtizedes pálya, több felnőtteknek és még több gyerekeknek szóló regény áll.

Az 1999-es Az én nagy lakásom nem a legújabb műve, de az ismerkedéshez ideális. Főhőse – róla egyébként a legkevésbé a fő és a hős szavak jutnak eszünkbe – egy magát jelentéktelen és láthatatlan aktakukacként elkönyvelő harmincas, esetlen figura, aki az életének megélése helyett belevész a folyamatos tépelődésbe. E kisregényben a belső monológjába, a kizárólag önmagára reflektáló gondolatfolyamába kapunk betekintést. A mindig bizonytalan Gavarine napja a legbanálisabban indul: elveszti az identitása alapelemének tartott aktatáskáját, vele a lakáskulcsát, majd amikor barátnőjét próbálja sikertelenül elérni telefonon, arra jut, hogy a nő bizonyára elhagyta. Még ugyanezen a napon kiderül, hogy az állását is elvesztette, innen pedig elindul egy járatlan úton. Belesodródik egy furcsa uszodai találkozásba, amikor is élete szerelmének választ egy várandós nőt, Flore-t, akit aztán egy hirtelen ötlettől vezérelve elkísér vidékre. Megindul a szülés, Gavarine kénytelen kizökkeni a gondolataiból, élete elkezd életté formálódni. Az, hogy Gavarine állandóan mindent túlgondol, két dolog miatt nem lesz végtelenül idegesítő: a szöveg (és a remek fordítás) rendkívül következetesen operál a szoros, rövid mondatokkal, és mindent áthat az erős önirónia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.