Visszhang: könyv

Lucy Worsley: Agatha Christie, egy sejtelmes nő

Visszhang

Nem voltam meggyőződve arról, hogy szüksége van a világnak még egy munkára az író életéről.

Főképp annak tükrében, hogy azt ő maga is roppant részletesen megírta (1977-ben, a halála után jelent meg). „A híres eltűnés” idején Teresa Neele-ként adott interjúból származó alcím is megzavart, de utóbb világossá válik: a kötet ennyi engedményt tesz csak a bulvárnak. (Tudjuk: „a nagy rejtélyről” több száz cikk, sőt önálló kötetek is születtek.) Ám Lucy Worsley könyve hatalmas meglepetés, még úgy is, hogy Worsley a BBC-n történelmi műsorokat vezet, saját podcastje van női gyilkosokról, s emellett több életrajzi kötet szerzője is. Ám ismeretterjesztő stílusa ezúttal is magával ragadó, és még az elvetemült Christie-rajongóknak is tud újat mondani, vagy éppen más szemszögből pillantani az életre és a műre.

Agatha történetét regényesen tálalja, de nem erőszakol a legendásan visszahúzódó szerzőre „krimibe illő” életet. Christie halála után előkerült levelezését és naplóit (ezeket el akarta égetni, mégis megmaradtak) és a szakirodalmat (nagyon impozáns a könyv függeléke) kitűnően ismeri, és ami a leg­izgalmasabb, mai szemmel és kritikusan néz a szerzőre és a művére, a cselédek, nők, színes bőrűek ábrázolása tekintetében is. De érdekes olvasni a kis dolgokról is, hogy például mi történt az iraki ásatások helyszínén, hová tűnt az író mozgó vécéje, vagy éppenséggel olyan fontosabbakról, mint az, hogyan alakult az egykori ásatási helyszínek sorsa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.