Visszhang: dokumentumfilm

Madu

Visszhang

A hatásra törekvő film­készítőknek manapság már nem muszáj kopóként kajtatni a vászonra vihető sztorikat.

Olykor elég csak megnyitniuk az online platformokat, és a téma maga borítja eléjük a kincseit. Így kezdődött a nigériai fiú, Anthony Madu története is, akinek az élete – a virálissá váló, esőben táncoló videója mentén – elindult a hollywoodi siker­sztoriknak kitaposott úton, a szemfüles alkotóknak tálcán kínálva a meghatottságra bazírozó film­ötletet.

Madut mindenki ismeri az elszegényedett nigériai településen, hisz’ nem túl sűrű arrafelé a balettező tinifiú. Az elhivatott táncos történetébe ott kapcsolódunk be, ahol ösztöndíjat kap egy londoni tánciskolába, álma megvalósítása azonban nagy árat követel: az egész családját hátra kell hagynia, ráadásul egy komoly szembetegség is fenyegeti épülő karrierjét. Innen szép nyerni – gondolnánk –, s Matthew Ogens és Joel Kachi Benson mozijában nem is tűnik opció­nak a kudarc. Noha dokumentumfilm lévén a cselekményt többnyire az élet jegyzi, a dramaturgiát láthatóan olyasvalaki, akit nagyon elbűvöltek a performance-ra kicsúcsosodó, közhelyekből épülő sikerfilmek, így az alkotás minden aspektusa ennek a mennybemenetelnek lett beáldozva. Pedig a kimaradó jelenetek – például, hogy hogyan jutott el Madu az ösztöndíjig, hogyan fogadta az igencsak konzervatívnak tűnő édesapja, hogy fia balett-táncos legyen, s hogyan formálta negatívan a közösségben betöltött szerepét a kiválasztottság – sokkal érdekesebbek lettek volna, mint egy épp a lényegre vak Billy Elliot-parafrázis.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.