Visszhang: film

Hogyan szexeljünk

  • SzSz
  • 2024. április 10.

Visszhang

A közkeletű bölcsesség szerint, ami úgy néz ki, mint egy buta tinifilm – sőt még a címe is olyan –, az tényleg az.

Molly Manning Walker rendezői bemutatkozását három BAFTA-ra jelölték, Cannes-ban pedig megnyerte az Un Certain Regard szekciót. De nem ezért kell többet gondolnunk róla, hanem inkább azért, mert jócskán lehasznált témáját igyekszik a maga apró nüanszaival együtt bemutatni.

Az alapsztori megtévesztő: három barátnő Krétára utazik, ahol csak inni és bulizni akarnak, elfelejteni, hogy hamarosan fény derül arra, melyik egyetemre vették fel őket. Egyikük, Tara emellett szeretné végre szüzességét is elveszteni, pusztán ezért az Amerikai pitéhez mérni a Hogyan szexeljünket azonban olyan, mint az Annie Hallt A szürke ötven árnyalatához hasonlítani, csak azért, mert mindkettő középpontjában a szerelem és a vonzódás áll. A végtelen partizás mögött szép lassan megmutatkozik a szereplők valódi személyisége, azok az apróságok, amelyeket a smink és a kacér egyenöltözet igyekszik elfedni. Tara két sráccal is közelebbi viszonyba kerül, ők pont úgy festenek, mint azok, akik nap mint nap csatatérré változtatják a pesti bulinegyedet, de a gesztusokból és pillantásokból mégis kiderül, hogy szöges ellentétei egymásnak. Az alkoholmámoros estén egyikükkel megtörténik a dolog – de Tara valóban beleegyezett? Akarta – és ha igen, így akarta-e? A szüzességünk elvesztését a legtöbb film életünk egyik legfontosabb döntéseként mutatja be, az odáig vezető apró döntések sorát azonban kevés mozi ábrázolja olyan érzékenyen, mint a Hogyan szexeljünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.