Visszhang: könyv

Makó Ágnes: Lobogni fog

Visszhang

A szerző első verseskötetének szövegei hétköznapi nyelven, olykor kifejezetten eszköztelenül beszélnek az emberi kapcsolatok és érzések nehezen megközelíthető szféráiról.

A rövid, tematikus ciklusok költeményein keresztül időben és térben is nagy távolságokat járunk be. Az egyik pillanatban még lobogó hajú iráni nőkről, néhány oldallal később már a szerelem és a gyász feldolgozását egyaránt megnehezítő internetes kommunikáció abszurditásáról olvasunk, hogy aztán az ismeretlen emberek szenvedései miatt érzett empátia kérdése, vagy épp a személyes tragédiák kerüljenek új megvilágításba.

Minden szakaszban találni ki­emelkedő darabokat, a legjobban mégis azok a szövegek működnek, amelyek szűkszavúságuk ellenére is képesek egész élettörténeteket elbeszélni. Ilyen például a kizárólag kérdésekből, valamint csak felkiáltásokból álló verspár, amelyek hangulata sok tekintetben emlékeztet a szerző novelláira.

A szabadversek között kötött formákkal csak elvétve találkozni. Ha mégis, ott általában paródiává válik a verstan. Ez a helyzet a szabályos lüktetésű Szmötyi esetében is, amely egy dugulás történetét dolgozza fel. „Nyílás bús leve messzire árad, / eljön a vég, falat bontani kell, / két kalapács veri széjjel a csempét, / szomszédnak intek: »á, bagatell!«” – a hasonló, jól sikerült ujjgyakorlatok bizonyítják, hogy a szerző ilyet is tud, ha akar, egyúttal azt is jelzik, hogy bár sajátos szabályok szerint működő líráról van szó, a versek többségének prózaisága a legkevésbé sem tekinthető esetlegesnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.