Visszhang: lemez

Máté-passió – Raphaël Pichon, Pygmalion

Visszhang

A fiatal francia karmester 2006-ban, még a Conservatoire de Paris növendékeként alapította meg saját együttesét, a Pygmaliont.

Az utóbbi időben Bach műveinek újszerű tolmácsolójaként hívta fel magára a figyelmet. A h-moll mise és két kantáta felvétele után a Máté-passió került lemezre, amely Pichon értelmezésében megejtően intim, de drámai kitárulkozásoktól sem mentesen szól a kortárs hallgatóhoz. A karmester franciás színháziassággal öt „felvonásra” osztja a művet, hogy az utolsó vacsorától Krisztus eltemetéséig tartó passiótörténet heroikus, kétségbeesett, könyörületes és barbár epizódjait kidomborítsa.

Már a nyitótételben hallatszik, micsoda erő van a Radio France nagy létszámú kórusában, és milyen virtuóz a historikus hangszereken játszó Pygmalion. Julian Prégardien az érzelmek szokatlanul széles skáláját jeleníti meg az evangélista szólamában, a hangjában zengő ártatlanság, frissesség csak súlyosabbá teszi a történet tragikumát. Stéphane Degout baritonja ezúttal nem az emberi, hanem az isteni lényeget hangsúlyozza Jézus alakjában, s ha csak egyetlen áriát kell kiemelni tőle, az legyen a Mache dich a második részből: feszes, dús, csupa forróság és fény. A lemez a párizsi Salle Pierre Boulez tágas akusztikájának, valamint a hangmérnökök dinamikára, tónusra és szövegre való érzékenységének köszönhetően is kiemelkedő. Több száz felvétel készült már a Bach-passióból, de ez esetben nem mondja azt az ember, hogy nem kellett volna még egy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.