Visszhang: lemez

Máté-passió – Raphaël Pichon, Pygmalion

Visszhang

A fiatal francia karmester 2006-ban, még a Conservatoire de Paris növendékeként alapította meg saját együttesét, a Pygmaliont.

Az utóbbi időben Bach műveinek újszerű tolmácsolójaként hívta fel magára a figyelmet. A h-moll mise és két kantáta felvétele után a Máté-passió került lemezre, amely Pichon értelmezésében megejtően intim, de drámai kitárulkozásoktól sem mentesen szól a kortárs hallgatóhoz. A karmester franciás színháziassággal öt „felvonásra” osztja a művet, hogy az utolsó vacsorától Krisztus eltemetéséig tartó passiótörténet heroikus, kétségbeesett, könyörületes és barbár epizódjait kidomborítsa.

Már a nyitótételben hallatszik, micsoda erő van a Radio France nagy létszámú kórusában, és milyen virtuóz a historikus hangszereken játszó Pygmalion. Julian Prégardien az érzelmek szokatlanul széles skáláját jeleníti meg az evangélista szólamában, a hangjában zengő ártatlanság, frissesség csak súlyosabbá teszi a történet tragikumát. Stéphane Degout baritonja ezúttal nem az emberi, hanem az isteni lényeget hangsúlyozza Jézus alakjában, s ha csak egyetlen áriát kell kiemelni tőle, az legyen a Mache dich a második részből: feszes, dús, csupa forróság és fény. A lemez a párizsi Salle Pierre Boulez tágas akusztikájának, valamint a hangmérnökök dinamikára, tónusra és szövegre való érzékenységének köszönhetően is kiemelkedő. Több száz felvétel készült már a Bach-passióból, de ez esetben nem mondja azt az ember, hogy nem kellett volna még egy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.