Visszhang: film

Játszótér

  • 2022. december 14.

Visszhang

Ez a film a gyerekkorról szól. Nem a szelektív emlékezés megszépítő messzeségébe veszett gyerekkorról, hanem a valóságosról.

Nora iskolába megy. Az idegen közegben nem számíthat negyedikes bátyja segítségére, mert az a felsős fiúk barátságáért megtagadni is kész őt. Azok viszont, meglátván a gyengeségét, megalázzák, molesztálják folytatólagosan. A saját beilleszkedésével küzdő Nora a felnőttektől kér segítséget, ám azok nem értik a problémát, vagy ha értik, nincs eszközük megoldani. A tanév végére a bátyjával együtt kiközösített Nora nemcsak a betűvetést sajátítja el, hanem a közeg kegyetlen törvényeit is. A báty talál valakit, Nora egyetlen fiú barátját, akit ő verhet, megtorolván szenvedéseit. Bezárul-e a bántalmazás ördögi köre vagy erősebb a testvéri szeretet? – ezzel a kérdéssel zárul ez a szerény, de számos (többek közt egy cannes-i) elismerésben részesített belga film, Laura Wandel munkája. Az év valószínűleg legjobb filmje szemléletileg és formailag is különb a manapság (a „művészfilmek” körében is) divattá vált zsibvásáros hatásvadászattól. Egy hatéves gyerek (a valószínűtlenül tehetséges Maya Vanderbeque) szűk látószögű, de a lényegre érzékeny tekintetével néz és láttat egy egész világot (az eredeti cím is ez: Un monde) – mindig a kislánnyal vagyunk, azt látjuk, amit ő: ez kifejezetten bravúros rendezői megoldás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.