Visszhang: könyv

Méhes Károly: A fikusz téliesítésének napja

Visszhang

A kötet verseiben a lírai én a közvetlen környezetére fókuszál.

A hétköznapok egyszerűségében keresi az elemi szépséget, a megrázó veszteségek súlyát egy-egy pillanatra feledtető privát ünnepeket. E szűkre szabott személyes tér akár kozmikus messzeségekig is tágítható, hogy végül észrevegyük, nincs számottevő különbség egy csillag haláltusája és az uszoda előterében pislákoló lámpa között, amely „hosszan / küszködve villogott mind / sűrűbben hunyva ki / míg végleg elsötétült”.

Mindvégig izgalmas és érdekes marad a Méhes líráját működtető visszatérő dinamikai játék: bármerre is kalandozzék a szövegekben megszólaló hang merengő figyelme, a versek zárlatában mindezt egy-egy esemény/elem felbukkanása akasztja meg, így a megcsörrenő telefon vagy egy hajléktalan köszönése. Az élet elbeszélhetőségének nehézségeivel szembesítő érettségi találkozó emlékeit például a fikusz téliesítése hívja elő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.