Visszhang: könyv

Méhes Károly: A fikusz téliesítésének napja

Visszhang

A kötet verseiben a lírai én a közvetlen környezetére fókuszál.

A hétköznapok egyszerűségében keresi az elemi szépséget, a megrázó veszteségek súlyát egy-egy pillanatra feledtető privát ünnepeket. E szűkre szabott személyes tér akár kozmikus messzeségekig is tágítható, hogy végül észrevegyük, nincs számottevő különbség egy csillag haláltusája és az uszoda előterében pislákoló lámpa között, amely „hosszan / küszködve villogott mind / sűrűbben hunyva ki / míg végleg elsötétült”.

Mindvégig izgalmas és érdekes marad a Méhes líráját működtető visszatérő dinamikai játék: bármerre is kalandozzék a szövegekben megszólaló hang merengő figyelme, a versek zárlatában mindezt egy-egy esemény/elem felbukkanása akasztja meg, így a megcsörrenő telefon vagy egy hajléktalan köszönése. Az élet elbeszélhetőségének nehézségeivel szembesítő érettségi találkozó emlékeit például a fikusz téliesítése hívja elő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.