visszhang: lemez

Melt-Banana: 3+5

Visszhang

A japán Melt-Banana dalai elsőre nem adják magukat könnyen.

A pályafutásának harmadik évtizedére duóvá fogyatkozott zenekar a zajzene, a hardcore punk és az elektronikus zene elemeit vegyíti lemezein, s mindehhez hozzátartozik Onuki Jaszuko énekesnő extrém magas kiabálása, Agata Icsiro konven­cióktól messze eső gitározása és a szélvészsebességű tempó. Bármennyire kaotikusnak is tűnik ez elsőre, a Melt-Banana sokkal több öncélú hülyéskedésnél, a kifejezetten feszes kompozíciókban mindennek megvan a dramaturgiai szerepe. A 2013-as Fetch című album volt az első, amelyet duóként készítettek, s ez tekinthető a zenekar igazi mesterművének. A régóta ígérgetett folytatás azonban elég lassan született meg, a mindössze 25 perces 3+5-re tizenegy évet kellett várni. De panaszra nem lehet okunk, Onukiék ott folytatják, ahol egy évtizede abbahagyták, legfeljebb valamivel több elektronikus textúrával. Agata még mindig a szcéna leginnovatívabb gitárosai közé tartozik: a Puzzle című dalban úgy szól a hangszere, mintha valaki három percen keresztül próbálna sikertelenül beindítani egy motoros fűrészt, de a lemez többi részén is egymást érik a meglepő húzások a jazzakkordoktól az arpeggiókon át a különböző furcsa zajokig. Az albumot nyitó Code és az egészen emelkedett hangulatú Scar a legerősebb dalok az új anyagon, és ezek is bizonyítják, hogy a Melt-Banana még három évtized múltán is képes újat mutatni – ez pedig igen kevés zenekarról mondható el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.