visszhang: lemez

Melt-Banana: 3+5

Visszhang

A japán Melt-Banana dalai elsőre nem adják magukat könnyen.

A pályafutásának harmadik évtizedére duóvá fogyatkozott zenekar a zajzene, a hardcore punk és az elektronikus zene elemeit vegyíti lemezein, s mindehhez hozzátartozik Onuki Jaszuko énekesnő extrém magas kiabálása, Agata Icsiro konven­cióktól messze eső gitározása és a szélvészsebességű tempó. Bármennyire kaotikusnak is tűnik ez elsőre, a Melt-Banana sokkal több öncélú hülyéskedésnél, a kifejezetten feszes kompozíciókban mindennek megvan a dramaturgiai szerepe. A 2013-as Fetch című album volt az első, amelyet duóként készítettek, s ez tekinthető a zenekar igazi mesterművének. A régóta ígérgetett folytatás azonban elég lassan született meg, a mindössze 25 perces 3+5-re tizenegy évet kellett várni. De panaszra nem lehet okunk, Onukiék ott folytatják, ahol egy évtizede abbahagyták, legfeljebb valamivel több elektronikus textúrával. Agata még mindig a szcéna leginnovatívabb gitárosai közé tartozik: a Puzzle című dalban úgy szól a hangszere, mintha valaki három percen keresztül próbálna sikertelenül beindítani egy motoros fűrészt, de a lemez többi részén is egymást érik a meglepő húzások a jazzakkordoktól az arpeggiókon át a különböző furcsa zajokig. Az albumot nyitó Code és az egészen emelkedett hangulatú Scar a legerősebb dalok az új anyagon, és ezek is bizonyítják, hogy a Melt-Banana még három évtized múltán is képes újat mutatni – ez pedig igen kevés zenekarról mondható el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.