visszhang: lemez

Melt-Banana: 3+5

Visszhang

A japán Melt-Banana dalai elsőre nem adják magukat könnyen.

A pályafutásának harmadik évtizedére duóvá fogyatkozott zenekar a zajzene, a hardcore punk és az elektronikus zene elemeit vegyíti lemezein, s mindehhez hozzátartozik Onuki Jaszuko énekesnő extrém magas kiabálása, Agata Icsiro konven­cióktól messze eső gitározása és a szélvészsebességű tempó. Bármennyire kaotikusnak is tűnik ez elsőre, a Melt-Banana sokkal több öncélú hülyéskedésnél, a kifejezetten feszes kompozíciókban mindennek megvan a dramaturgiai szerepe. A 2013-as Fetch című album volt az első, amelyet duóként készítettek, s ez tekinthető a zenekar igazi mesterművének. A régóta ígérgetett folytatás azonban elég lassan született meg, a mindössze 25 perces 3+5-re tizenegy évet kellett várni. De panaszra nem lehet okunk, Onukiék ott folytatják, ahol egy évtizede abbahagyták, legfeljebb valamivel több elektronikus textúrával. Agata még mindig a szcéna leginnovatívabb gitárosai közé tartozik: a Puzzle című dalban úgy szól a hangszere, mintha valaki három percen keresztül próbálna sikertelenül beindítani egy motoros fűrészt, de a lemez többi részén is egymást érik a meglepő húzások a jazzakkordoktól az arpeggiókon át a különböző furcsa zajokig. Az albumot nyitó Code és az egészen emelkedett hangulatú Scar a legerősebb dalok az új anyagon, és ezek is bizonyítják, hogy a Melt-Banana még három évtized múltán is képes újat mutatni – ez pedig igen kevés zenekarról mondható el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.