Visszhang: lemez

Miklós Rózsa

Overture to a Symphony Concert; Hungarian Serenade; Tripartita

Visszhang

A háromszorosan Oscar-díjas zeneszerző sosem mondott le arról, hogy nemcsak a mozik, hanem a koncerttermek teljes polgárjogú alkotója legyen.

De hiába tette varázslatossá az Elbűvölve, a Ben-Hur és az El Cid képsorait ez a páratlan dallamérzékkel rendelkező komponista, és hiába halljuk ezt a tehetséget minden művében, az életmű mégsem állja ki a tűzpróbát. Gregor Bühl karmester és a Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz együttesének lemezén olyan darabok hallhatók, amelyek inkább emlékeztetnek Dvořák vagy Dohnányi Ernő közelítéseire a népzenéhez, miközben nélkülözik Bartók jóval felkavaróbb és ambiciózusabb megoldásait. A szimfonikus Nyitány akár egy ötvenes évekbeli kosztümös huszárfilm aláfestő muzsikája is lehetne (valójában az ’56-os forradalom inspirálta), az 1932-ben – még emigrációja előtt – komponált Magyar szerenád pedig minduntalan a Táncszvitre emlékeztet.

A Tripartita jóval eredetibb mű, amelyben nyoma sincsen nemzeties giccsnek: olykor Stravinsky, máskor Milhaud jut róla eszébe a hallgatónak, az életművet ismerőknek pedig az is kiderül belőle, hogy 1972-ben jóval közelebb állt a szerzőhöz Bartók, mint Kodály nyelve. Noha versenyművei – főleg a Csellóverseny – és szimfonikus zenéje máig tartogat meglepetéseket, semmi máshoz nem fogható az a pillanat, amikor felzúgnak a trombiták, és kivonulnak az arénába a fogathajtók.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.