Visszhang: lemez

Miklós Rózsa

Overture to a Symphony Concert; Hungarian Serenade; Tripartita

Visszhang

A háromszorosan Oscar-díjas zeneszerző sosem mondott le arról, hogy nemcsak a mozik, hanem a koncerttermek teljes polgárjogú alkotója legyen.

De hiába tette varázslatossá az Elbűvölve, a Ben-Hur és az El Cid képsorait ez a páratlan dallamérzékkel rendelkező komponista, és hiába halljuk ezt a tehetséget minden művében, az életmű mégsem állja ki a tűzpróbát. Gregor Bühl karmester és a Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz együttesének lemezén olyan darabok hallhatók, amelyek inkább emlékeztetnek Dvořák vagy Dohnányi Ernő közelítéseire a népzenéhez, miközben nélkülözik Bartók jóval felkavaróbb és ambiciózusabb megoldásait. A szimfonikus Nyitány akár egy ötvenes évekbeli kosztümös huszárfilm aláfestő muzsikája is lehetne (valójában az ’56-os forradalom inspirálta), az 1932-ben – még emigrációja előtt – komponált Magyar szerenád pedig minduntalan a Táncszvitre emlékeztet.

A Tripartita jóval eredetibb mű, amelyben nyoma sincsen nemzeties giccsnek: olykor Stravinsky, máskor Milhaud jut róla eszébe a hallgatónak, az életművet ismerőknek pedig az is kiderül belőle, hogy 1972-ben jóval közelebb állt a szerzőhöz Bartók, mint Kodály nyelve. Noha versenyművei – főleg a Csellóverseny – és szimfonikus zenéje máig tartogat meglepetéseket, semmi máshoz nem fogható az a pillanat, amikor felzúgnak a trombiták, és kivonulnak az arénába a fogathajtók.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.