Visszhang: film

Mini Szibéria

  • - ts -
  • 2025. március 26.

Visszhang

Finnország szép ország, csak kicsit sok benne a hó, igaz, ettől még szebb, és jobban is mutat a képernyőn – helyben persze elég hideg lehet, a filmen is látszik olykor a lehelet.

Finnországot mégis mindenki szereti, még a meteorok is. Egy például pont oda esik le az égből, a hófödte bukolika és ruralitás kellős közepébe, mely esemény – mint azt már mindannyian kitaláltuk – súlyos további komplikációkhoz vezet.

Ám amíg ezekhez a komplikációkhoz elvergődünk a hóban, át kell vészelnünk egy falusi pap, korábbi afganisztáni békefenntartó házaséletének féltékenységi periódusát, ami nem csak az ő számára megpróbáltatás. Ráadásul az elszánt alkotók ide rejtik el a film kulcsát is, tehát maguk is azzal kalkulálnak, hogy e szakasz alatt el-elbólint a néző, s lesz majd nagy csodálkozás a vége felé.

A világ leghosszabb és leghavasabb expozíciója után, amikor a falu apraja-nagyja és a vendégjátékosok is rámozdulnak végre a szajréra, tudniillik az egyik mellékszereplő obskúrus magánmúzeumában nagy lelki- és némileg csekélyebb élőerővel őrzött meteoritdarabra, felpezsdül jócskán a film is, s kapunk egy erős negyedórát, amelyet különösebb engedmények nélkül nevezhetünk vérbő fekete komédiának. Papunk hősleg védelmezi a követ, a házasságát és a hitét, mely buzgólkodásában a melléből ízlésesen kiálló kés sem zavarja. Épp ellenkezőleg, ad neki valamiféle öntudatot, hogy ő voltaképpen csodákra is képes. Ám miután megküzd lakókörnyezete és a messziről jött imposztorok többirányú bírvágyával, a film menthetetlenül visszasüpped korábbi sápadtságába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.