Visszhang: film

Mini Szibéria

  • - ts -
  • 2025. március 26.

Visszhang

Finnország szép ország, csak kicsit sok benne a hó, igaz, ettől még szebb, és jobban is mutat a képernyőn – helyben persze elég hideg lehet, a filmen is látszik olykor a lehelet.

Finnországot mégis mindenki szereti, még a meteorok is. Egy például pont oda esik le az égből, a hófödte bukolika és ruralitás kellős közepébe, mely esemény – mint azt már mindannyian kitaláltuk – súlyos további komplikációkhoz vezet.

Ám amíg ezekhez a komplikációkhoz elvergődünk a hóban, át kell vészelnünk egy falusi pap, korábbi afganisztáni békefenntartó házaséletének féltékenységi periódusát, ami nem csak az ő számára megpróbáltatás. Ráadásul az elszánt alkotók ide rejtik el a film kulcsát is, tehát maguk is azzal kalkulálnak, hogy e szakasz alatt el-elbólint a néző, s lesz majd nagy csodálkozás a vége felé.

A világ leghosszabb és leghavasabb expozíciója után, amikor a falu apraja-nagyja és a vendégjátékosok is rámozdulnak végre a szajréra, tudniillik az egyik mellékszereplő obskúrus magánmúzeumában nagy lelki- és némileg csekélyebb élőerővel őrzött meteoritdarabra, felpezsdül jócskán a film is, s kapunk egy erős negyedórát, amelyet különösebb engedmények nélkül nevezhetünk vérbő fekete komédiának. Papunk hősleg védelmezi a követ, a házasságát és a hitét, mely buzgólkodásában a melléből ízlésesen kiálló kés sem zavarja. Épp ellenkezőleg, ad neki valamiféle öntudatot, hogy ő voltaképpen csodákra is képes. Ám miután megküzd lakókörnyezete és a messziről jött imposztorok többirányú bírvágyával, a film menthetetlenül visszasüpped korábbi sápadtságába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.