Visszhang: lemez

Mozart’s Mannheim

Visszhang

A pfalzi választófejedelmek székhelyéül szolgáló mannheimi kastélyt aligha lehet kihagyni a zenetörténetből.

A 18. század második felében tucatnyi innovatív megoldás született az udvari zenekarban, amelyek közül legyen most elég csak a híres mannheimi crescendót és diminuendót, azaz az együttes hangerejének hirtelen erősödését és elhalkulását említeni. Amikor Leopold Mozart 1763-ban hatesztendős csodafiával együtt odalátogatott, csettintve ismerte el, hogy a legjobb német zenekarral van dolga, Wolfgang Amadeust pedig viszonzott tisztelet fogadta, amikor tizennégy évvel később visszatért. Majdnem állást is kapott tőlük.

A Freiburger Barockorchester historikus együttes most arra vállalkozott, hogy megidézze, milyen muzsikát hallhatott itt a salzburgi zeneszerző 1777/78 telén. Az időkapszula elfeledett mesterek műveit tartalmazza. G. J. Vogler egy dalművének nyitányát, a zenekar koncertmestereként dolgozó Christian Cannabich C-dúr szimfóniáját, valamint Christian Danner F-dúr hegedűversenyét, utóbbi néhány zeneszerzésórát is kapott Mozarttól. Az udvari muzsikusok körében ekkortájt szellemi vezérnek nevezhető Ignaz Holzbauer nyitánya után két Mozart-művet hallunk, amelyek itt, Mannheimben keletkeztek: két megindító koncertáriát Nicole Chevalier szopránénekesnővel és a C-dúr szimfóniát (K. 213c), amely A pásztorkirály című opera zenéjéből született. Az együttes vezetője, Gott­fried von der Goltz nem röstelli, hogy múzeumot csinál a klasszikus zenéből. Miért is szégyellené, ha a tárlat csupa izgalom?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.