Visszhang: lemez

Mozart’s Mannheim

Visszhang

A pfalzi választófejedelmek székhelyéül szolgáló mannheimi kastélyt aligha lehet kihagyni a zenetörténetből.

A 18. század második felében tucatnyi innovatív megoldás született az udvari zenekarban, amelyek közül legyen most elég csak a híres mannheimi crescendót és diminuendót, azaz az együttes hangerejének hirtelen erősödését és elhalkulását említeni. Amikor Leopold Mozart 1763-ban hatesztendős csodafiával együtt odalátogatott, csettintve ismerte el, hogy a legjobb német zenekarral van dolga, Wolfgang Amadeust pedig viszonzott tisztelet fogadta, amikor tizennégy évvel később visszatért. Majdnem állást is kapott tőlük.

A Freiburger Barockorchester historikus együttes most arra vállalkozott, hogy megidézze, milyen muzsikát hallhatott itt a salzburgi zeneszerző 1777/78 telén. Az időkapszula elfeledett mesterek műveit tartalmazza. G. J. Vogler egy dalművének nyitányát, a zenekar koncertmestereként dolgozó Christian Cannabich C-dúr szimfóniáját, valamint Christian Danner F-dúr hegedűversenyét, utóbbi néhány zeneszerzésórát is kapott Mozarttól. Az udvari muzsikusok körében ekkortájt szellemi vezérnek nevezhető Ignaz Holzbauer nyitánya után két Mozart-művet hallunk, amelyek itt, Mannheimben keletkeztek: két megindító koncertáriát Nicole Chevalier szopránénekesnővel és a C-dúr szimfóniát (K. 213c), amely A pásztorkirály című opera zenéjéből született. Az együttes vezetője, Gott­fried von der Goltz nem röstelli, hogy múzeumot csinál a klasszikus zenéből. Miért is szégyellené, ha a tárlat csupa izgalom?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.