Visszhang: lemez

Mozart’s Mannheim

Visszhang

A pfalzi választófejedelmek székhelyéül szolgáló mannheimi kastélyt aligha lehet kihagyni a zenetörténetből.

A 18. század második felében tucatnyi innovatív megoldás született az udvari zenekarban, amelyek közül legyen most elég csak a híres mannheimi crescendót és diminuendót, azaz az együttes hangerejének hirtelen erősödését és elhalkulását említeni. Amikor Leopold Mozart 1763-ban hatesztendős csodafiával együtt odalátogatott, csettintve ismerte el, hogy a legjobb német zenekarral van dolga, Wolfgang Amadeust pedig viszonzott tisztelet fogadta, amikor tizennégy évvel később visszatért. Majdnem állást is kapott tőlük.

A Freiburger Barockorchester historikus együttes most arra vállalkozott, hogy megidézze, milyen muzsikát hallhatott itt a salzburgi zeneszerző 1777/78 telén. Az időkapszula elfeledett mesterek műveit tartalmazza. G. J. Vogler egy dalművének nyitányát, a zenekar koncertmestereként dolgozó Christian Cannabich C-dúr szimfóniáját, valamint Christian Danner F-dúr hegedűversenyét, utóbbi néhány zeneszerzésórát is kapott Mozarttól. Az udvari muzsikusok körében ekkortájt szellemi vezérnek nevezhető Ignaz Holzbauer nyitánya után két Mozart-művet hallunk, amelyek itt, Mannheimben keletkeztek: két megindító koncertáriát Nicole Chevalier szopránénekesnővel és a C-dúr szimfóniát (K. 213c), amely A pásztorkirály című opera zenéjéből született. Az együttes vezetője, Gott­fried von der Goltz nem röstelli, hogy múzeumot csinál a klasszikus zenéből. Miért is szégyellené, ha a tárlat csupa izgalom?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."