tévésorozat

My Lady Jane

Visszhang

Biztosra megy a My Lady Jane, amikor jól bevált ihletforrásokból merít.

Képviselteti magát a Bridgertonból ismerős derűs erotika és alternatív történelemszemlélet, a Tudorokból átmentett intrika és fülledtség, valamint Az Úr sötét anyagaiból újrahasznosított állatos-alakváltós fantasy vonal. Csak még jobban zavarba jövünk, amikor kiderül, hogy az erősen színezett cselekmény alapja a Tudor-korszak egyik viharos intermezzója, Lady Jane Grey (lefejezéssel végződő) kilencnapos uralkodása. Talán nem meglepő, hogy a történet feminista újragondolásában Lady Jane a fejét és a szabadságát is megőrzi. Ám ettől sem lesz emlékezetes ez a saját vagányságától megrészegült széria.

Lady Jane (Emily Bader) kora normáival ellenszegülve (mily meglepő) többet akar az élettől, mint gazdag férjet és fiú örökö­söket. Szabadidejében gyógynö­vények kutatásával foglalkozik, és ebből is szeretne független életet biztosítani magának. Karakán (és státuszvesztéstől rettegő) anyja azonban más véleményen van; a lány tudta nélkül odaígéri őt a rossz hírű Lord Guildford Dudley-nak (Edward Bluemel). Közben (ne kérdezzék miért) egyre fokozódik Angliában az ún. verity és ethian csoportok közötti ellentét; előb­biek a „varázstalan” többséget, utóbbiak az alakváltó kisebbséget képviselik. A költő itt bizonyára valami kato­likus-protestáns me­taforára gondolt. Hiába festik alá Lady Jane kalandjait kortárs slá­gerek és anakronisztikusan szókimondó narráció, és hiába izzik a levegő a két ifjú főhős között, mindez kevés egy magával ragadó sorozathoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.