Visszhang: színház

Nádas Péter: Saját halál

Visszhang

Saját 1993-as klinikai halálélményéről számol be Nádas Péter 2004-es írása.

Három évtizede megállt a szíve, és három és fél percre (a fogalmaink szerint) megszűnt létezni, vagy legalábbis valami egészen különös történt vele.

A mű az ehhez vezető utat, a halál közelségének észlelését, bekövetkeztét, majd a visszatérést taglalja. A magyar színházi közegben többnyire nem túl kreatív módon, kényszerből választják a felolvasószínház műfaját, szemben például a német hagyományokkal. A leginkább német nyelvterületen dolgozó Dömötör András rendezésében a tartalom és a forma párosítása magától értetődőnek tűnik. A szöveget a rendező három hangon szólaltatja meg Fullajtár Andreával, Ötvös Andrással és Hegedűs D. Gézával. Ennek miértjére sajnos nem derül fény, de a színészek remek előadásában a szöveg szinte letaglózza a hallgatóságot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.