Visszhang: lemez

New Model Army: Unbroken

Visszhang

Nagyot változott a világ az elmúlt négy évtized alatt, a New Model Army viszont alig valamit.

A Justin Sullivan vezette együttes már az első albumán (Vengeance, 1984) megteremtette a saját univerzumát: baljós hangulatú dalaikban a metál marconasága és a punk dühe keveredett, és az azóta megjelent, nagyrészt egyenletes színvonalú albumaikon is maradtak ennél az esztétikánál. A nálunk is hűséges rajongótáborral rendelkező Sullivanék több mint tíz alkalommal jártak Magyarországon, legutóbb 2022 őszén az A38-on egy maratoni hosszúságú szettel bizonyították, hogy lendületükből mit sem veszítettek az évek során. A most kiadott Unbroken alapján sem tűnik úgy, hogy lassítanának. A 2019-ben megjelent From Here az utóbbi évtized legerősebb NMA-lemeze volt, az új album pedig ehhez hasonlóan erősen indul. A First Summer After/Language/Reload daltrió elég nagy erővel rúgja be az ajtót, és ezek bármelyikének jó esélye van arra, hogy évek múlva is előkerüljenek koncerten. Innentől kezdve van pár kevésbé lebilincselő pillanat: a Cold Windnek remek refrénje van, de kissé rétestésztaként nyúlik a vége felé; az utolsó előtti dal, a zongorás intrótól a katartikus női kórusig jutó Idumea pedig kevéssé működik, pedig az NMA erős szokott lenni a folkos balladákban is, de ezeket leszámítva az Unbroken megállja a helyét a diszkográfiában. Az együttes márciusban ismét Budapestre érkezik, s a magyar közönségnek is bemutatja tizenhatodik nagylemezét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.