Visszhang: lemez

New Model Army: Unbroken

Visszhang

Nagyot változott a világ az elmúlt négy évtized alatt, a New Model Army viszont alig valamit.

A Justin Sullivan vezette együttes már az első albumán (Vengeance, 1984) megteremtette a saját univerzumát: baljós hangulatú dalaikban a metál marconasága és a punk dühe keveredett, és az azóta megjelent, nagyrészt egyenletes színvonalú albumaikon is maradtak ennél az esztétikánál. A nálunk is hűséges rajongótáborral rendelkező Sullivanék több mint tíz alkalommal jártak Magyarországon, legutóbb 2022 őszén az A38-on egy maratoni hosszúságú szettel bizonyították, hogy lendületükből mit sem veszítettek az évek során. A most kiadott Unbroken alapján sem tűnik úgy, hogy lassítanának. A 2019-ben megjelent From Here az utóbbi évtized legerősebb NMA-lemeze volt, az új album pedig ehhez hasonlóan erősen indul. A First Summer After/Language/Reload daltrió elég nagy erővel rúgja be az ajtót, és ezek bármelyikének jó esélye van arra, hogy évek múlva is előkerüljenek koncerten. Innentől kezdve van pár kevésbé lebilincselő pillanat: a Cold Windnek remek refrénje van, de kissé rétestésztaként nyúlik a vége felé; az utolsó előtti dal, a zongorás intrótól a katartikus női kórusig jutó Idumea pedig kevéssé működik, pedig az NMA erős szokott lenni a folkos balladákban is, de ezeket leszámítva az Unbroken megállja a helyét a diszkográfiában. Az együttes márciusban ismét Budapestre érkezik, s a magyar közönségnek is bemutatja tizenhatodik nagylemezét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.