Visszhang: lemez

New Model Army: Unbroken

Visszhang

Nagyot változott a világ az elmúlt négy évtized alatt, a New Model Army viszont alig valamit.

A Justin Sullivan vezette együttes már az első albumán (Vengeance, 1984) megteremtette a saját univerzumát: baljós hangulatú dalaikban a metál marconasága és a punk dühe keveredett, és az azóta megjelent, nagyrészt egyenletes színvonalú albumaikon is maradtak ennél az esztétikánál. A nálunk is hűséges rajongótáborral rendelkező Sullivanék több mint tíz alkalommal jártak Magyarországon, legutóbb 2022 őszén az A38-on egy maratoni hosszúságú szettel bizonyították, hogy lendületükből mit sem veszítettek az évek során. A most kiadott Unbroken alapján sem tűnik úgy, hogy lassítanának. A 2019-ben megjelent From Here az utóbbi évtized legerősebb NMA-lemeze volt, az új album pedig ehhez hasonlóan erősen indul. A First Summer After/Language/Reload daltrió elég nagy erővel rúgja be az ajtót, és ezek bármelyikének jó esélye van arra, hogy évek múlva is előkerüljenek koncerten. Innentől kezdve van pár kevésbé lebilincselő pillanat: a Cold Windnek remek refrénje van, de kissé rétestésztaként nyúlik a vége felé; az utolsó előtti dal, a zongorás intrótól a katartikus női kórusig jutó Idumea pedig kevéssé működik, pedig az NMA erős szokott lenni a folkos balladákban is, de ezeket leszámítva az Unbroken megállja a helyét a diszkográfiában. Az együttes márciusban ismét Budapestre érkezik, s a magyar közönségnek is bemutatja tizenhatodik nagylemezét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.